تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 - 18:16
138 بازدید
کد خبر : 9684

خبر فوری از طرح ساماندهی استخدامی کارکنان دولت

خبر فوری از طرح ساماندهی استخدامی کارکنان دولت

خبر فوری از طرح ساماندهی استخدامی کارکنان دولت به گزارش منیبان، حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به طرح ساماندهی استخدامی کارکنان دولت، گفت: این طرح مجدد و پس از بررسی در کمیسیون اجتماعی در دستورکار نمایندگان در جلسات علنی این هفته قرار گرفته است. وی افزود: در جلسات اخیر

خبر فوری از طرح ساماندهی استخدامی کارکنان دولت خبر فوری از طرح ساماندهی استخدامی کارکنان دولت

به گزارش منیبان، حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به طرح ساماندهی استخدامی کارکنان دولت، گفت: این طرح مجدد و پس از بررسی در کمیسیون اجتماعی در دستورکار نمایندگان در جلسات علنی این هفته قرار گرفته است.

وی افزود: در جلسات اخیر کمیسیون اجتماعی ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت با حضور مسئولانی از شورای نگهبان و سازمان اداری و استخدامی بر طرف شد؛ پس از رفع ابهامات و ایرادات، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: برای تبدیل شدن این طرح به قانون ، لازم است تا این طرح پس از تصویب در جلسه علنی به تایید شورای نگهبان نیز برسد.

«طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه»، پس از بررسی در شورای نگهبان واجد ابهامات و ایراداتی شناخته شد. عمده اشکالات شورا در خصوص مصوبه مذکور ناظر به ابهاماتی بود که برای اظهارنظر نهایی توسط شورای نگهبان،‌ نیاز به رفع آن‌ها از سوی مجلس است.

از جمله ابهامات مذکور، مشخص نبودن مقصود مصوبه از عنوان «به‌کارگیری» بود؛ با این توضیح که مشخص نیست عبارت مذکور شامل استخدام‌های رسمی و پیمانی و بکارگیری مستقیم و غیرمستقیم نیروی انسانی نیز می‌شود یا خیر. همچنین عنوان «نیروهای شاغل» نیز از این جهت که شامل تمام نیروهایی که در استخدام دستگاه‌ها هستند، می‌شود یا منظور صرفاً نیروهایی است که به شکل غیرمستقیم در دستگاه مشغول هستند؛ ابهام داشت که برای رفع ابهام مورد ایراد واقع شد.

حکم تبصره «۴» نیز به جهت روشن نبودن مقصود تبصره مبهم تشخیص داده شد؛ توضیح آنکه مشخص نبود صرفاً کسانی که به صورت تمام وقت اشتغال داشته‌اند مشمول تبصره هستند یا اینکه سوابق پاره‌وقت نیز به معیار تمام وقت محاسبه می‌شود و تمام شاغلان اعم از تمام وقت و پاره وقت مشمول حکم تبصره قرار دارند. به علاوه قید «مستمر» در ماده واحده و عبارت «خدمت مستمر» در تبصره «۲» نیز به علت عدم وجود تعریف قانونی و فقدان معیار مشخص برای آن‌ها، واجد ابهام تشخیص داده شد.

در این مصوبه الزام دستگاه‌های اجرایی به انعقاد قرارداد کار معین با نیروهای شاغل خود، به داشتن حداقل دو سال سابقه بیمه‌پردازی مشروط شده است. با این حال مصوبه در خصوص حالتی که عدم بیمه‌پردازی به علت قصور پیمانکار باشد، تعیین تکلیف نکرده است؛ لذا برای جلوگیری از تضییع حقوق کارگران این مورد نیز نیازمند رفع ابهام شناخته شد.

همچنین شورا رعایت یا عدم رعایت ضوابط مذکور در ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص انعقاد قرارداد کار معین با نیروهای شاغل را نیز نیازمند تصریح دانسته و تبصره «۳» را از این جهت نیز مبهم تشخیص داد.

همچنین شورای نگهبان ممنوعیت مطلق انعقاد قراردادهای مذکور را مغایر بند «۱۰» اصل ۳ قانون اساسی تشخیص داد. علاوه بر این به جهت اینکه برخی از ابهامات مصوبه، تعداد مشمولین و دامنه شمول طرح را نیز با ابهام مواجه کرده بود، اظهارنظر در خصوص افزایش هزینه‌های عمومی توسط مصوبه، به پس از رفع ابهام‌های مذکور موکول شد.

هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز مغایرت‌هایی از جهت سیاست‌های کلی نسبت به مصوبه داشت که همه این موارد به مجلس اعلام و مصوبه جهت اصلاح برگردانده شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.