تاریخ انتشار : یکشنبه 10 تیر 1403 - 13:11
82 بازدید
کد خبر : 21664

جهش درآمد های ارزی کشور بیش از ۴ میلیارد دلار + بانک مرکزی

جهش درآمد های ارزی کشور بیش از ۴ میلیارد دلار + بانک مرکزی
بر اساس تحولات بازرگانی خارجی، درآمدهای ارزی کشور در سه ماهه نخست سال 1403 به 25.5 میلیارد دلار رسیده است. همچنین در این دوره، تراز تجاری کشور 51.3 درصد نسبت به مقطع مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی اتاق تجارت به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، جهش درآمد های ارزی کشور بیش از ۴ میلیارد دلار بوده و در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ (۲۰۲۴) صادرات نفتی و غیرنفتی کشور به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسید، که نسبت به صادرات ۲۱.۵ میلیارد دلاری مدت مشابه سال قبل، ۱۸.۶ درصد افزایش داشته است.

تحولات بازرگانی خارجی گمرگی بانک مرکزی ۱۴۰۳

تراز تجاری کشور، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۵۱.۴ درصد افزایش یافته و از ۷.۴ میلیارد دلار به ۱۱.۲ میلیارد دلار رسیده است.

بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۸ تیرماه، ۱۷ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی تأمین کرده است. از این مبلغ، ۳ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار ارز سهم کالاهای اساسی و دارو بوده است.

 

جهش درآمد های ارزی کشور بیش از 4 میلیارد دلار + بانک مرکزی

جهش درآمدهای ارزی کشور به بیش از ۴ میلیارد دلار: تشریح دلایل و پیامدها

درآمدهای ارزی کشور در این مدت با رشدی چشمگیر به بیش از ۲۵.۵ میلیارد دلار رسیده که ۴ میلیارد دلار بیشتر از رقم مشابه در سال گذشته است. این جهش قابل توجه در حالی رخ داده که تراز تجاری کشور نیز با رشدی ۵۱.۳ درصدی به ۱۱.۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند که عوامل متعددی در این جهش نقش داشته‌اند، از جمله:

  • افزایش صادرات، به ویژه در حوزه غیرنفتی: صادرات غیرنفتی کشور در این مدت ۷.۱ درصد رشد داشته که نشان‌دهنده رونق تولید و حضور پررنگ‌تر کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی است.
  • مدیریت مؤثر منابع ارزی توسط بانک مرکزی: بانک مرکزی با اتخاذ سیاست‌های مناسب ارزی، از جمله ساماندهی بازار ارز و مدیریت عرضه و تقاضا، توانسته ثبات را به این بازار بازگرداند و از خروج بی‌رویه ارز از کشور جلوگیری کند.
  • بهبود ثبات در بازار ارز: ثبات نسبی در بازار ارز، انگیزه فعالان اقتصادی را برای صادرات و ورود ارز به کشور افزایش داده است.

این جهش در درآمدهای ارزی پیامدهای مثبت متعددی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت، از جمله:

  • تقویت بنیه مالی دولت: افزایش درآمدهای ارزی، منابع مالی دولت را تقویت می‌کند و به دولت امکان می‌دهد تا در زمینه‌های مختلفی مانند عمران، آموزش و بهداشت سرمایه‌گذاری کند.
  • کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی: با افزایش صادرات غیرنفتی، وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی کاهش می‌یابد و این امر به ثبات بیشتر اقتصاد در بلندمدت کمک می‌کند.
  • ایجاد رونق در بخش‌های مختلف اقتصادی: افزایش تقاضا برای صادرات، رونق را به بخش‌های مختلف اقتصادی، از جمله تولید، حمل‌ونقل و خدمات منتقل می‌کند و به ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم کمک می‌کند.

 اثرات جهش درآمد های ارزی کشور بیش از ۴ میلیارد دلار  در تجارت خارجی کشور

  1. درآمدهای ارزی: ۲۵.۵ میلیارد دلار، نشان‌دهنده افزایش ۴ میلیارد دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل.
  2. تراز تجاری: با رشدی ۵۱.۳ درصدی به ۱۱.۲ میلیارد دلار رسید.
  3. رونق صادرات، به ویژه در حوزه غیرنفتی (رشد ۷.۱ درصدی)
  4. مدیریت مؤثر منابع ارزی توسط بانک مرکزی
  5. بهبود ثبات در بازار ارز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.