تاریخ انتشار : یکشنبه 14 اسفند 1401 - 17:38
279 بازدید
کد خبر : 411

صادرات ترکیه به آفریقا سال ۲۰۲۳

صادرات ترکیه به آفریقا سال ۲۰۲۳

صادرات ترکیه و آفریقا بر اساس اطلاعیه سایت وزارت امور خارجه ترکیه و چگونگی نفوذ جمهوری ترکیه به قاره آفریقا را به تصویر می کشد. توسعه روابط و همکاری های ما با قاره آفریقا یکی از اصول اساسی سیاست خارجی چند بعدی ما است. جهش عجیب صادرات ترکیه به آفریقا/افت ٢۵ درصدی صادرات ایران به

صادرات ترکیه و آفریقا

بر اساس اطلاعیه سایت وزارت امور خارجه ترکیه و چگونگی نفوذ جمهوری ترکیه به قاره آفریقا را به تصویر می کشد.

توسعه روابط و همکاری های ما با قاره آفریقا یکی از اصول اساسی سیاست خارجی چند بعدی ما است.

جهش عجیب صادرات ترکیه به آفریقا/افت ٢۵ درصدی صادرات ایران به آفریقا

درحالی‌که بیش از ۴۰ کشور آفریقایی بازار وارداتی نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلاری دارند اما آمارها نشان می‌دهد ایران سهم شایسته‌ای از این بازار ندارد، به‌طوریکه طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ درحالی میزان صادرات ایران به کشورهای آفریقایی از ۸۶۰ میلیون دلار با کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی به ۶۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ و ۵۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده که طی این مدت صادرات ترکیه به کشورهای آفریقایی بین ۱۵/۳ تا ۱۶/۶ میلیارد دلار بوده است.

طبق این آمارها، طی سال ۲۰۱۳ میزان صادرات ترکیه به آفریقا درحالی ۱۸ برابر ایران بوده که این میزان در دو سال اخیر به ۲۶ برابر ایران رسیده است.

آفریقا به طور مداوم نقش فعال تری در نظام بین الملل ایفا می کند و نقش مهمی فزاینده در صحنه جهانی ایفا می کند. پتانسیل اقتصادی و تجاری و وزن ژئوپلیتیک قاره به سرعت در حال توسعه در بسیاری از زمینه ها، تعداد زیادی از کشورها و سرمایه گذاران را در سال های اخیر جذب کرده است.

ترکیه تجربه تاریخی، انباشت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و همچنین فرصت ها و منابع خود را با کشورهای آفریقایی تحت اصل “راه حل های آفریقایی برای مشکلات آفریقا” و بر اساس منافع متقابل به اشتراک می گذارد.

سیاست ترکیه در آفریقا که بر مبنای تاریخی بنا شده است شامل برقراری روابط سیاسی، انسانی، اقتصادی و فرهنگی در سطوح دوجانبه، منطقه ای، قاره ای و جهانی است.

پیشرفت قابل توجهی در روابط ما با کشورهای جنوب صحرای آفریقا (SSA) در زمینه های متعدد حاصل شده است. روند سیاست ابتکاری آفریقایی ترکیه که در سال ۱۹۹۸ آغاز شد، زمانی که کشور ما به ترتیب در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ به عضو ناظر و شریک استراتژیک اتحادیه آفریقا (AU) تبدیل شد، شتاب بیشتری گرفت. از آن زمان تاکنون پیشرفت های سریعی در زمینه های مختلف از جمله تجارت، سرمایه گذاری، پروژه های فرهنگی، همکاری های امنیتی و نظامی، پروژه های عمرانی صورت گرفته است. سیاست ابتکاری آفریقا که با موفقیت تکمیل شد، از سال ۲۰۱۳ با سیاست مشارکت آفریقا جایگزین شد.

با سیاست مشارکت آفریقا ما، که محصول درک یکپارچه ای است که شامل فعالیت های موسسات دولتی، بخش خصوصی، سازمان های غیر دولتی و سازمان های کمک های بشردوستانه می شود، هدف ما کمک به صلح، ثبات، توسعه اقتصادی و اجتماعی است. قاره، و روابط دوجانبه خود را بر اساس مشارکت برابر و منافع متقابل توسعه دهیم.

بازدیدهای متقابل در سطح بالا نقش مهمی در حفظ خط مشی مشارکت آفریقا ایفا می کند. H.E. آقای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از (آنگولا، الجزایر، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، جیبوتی، گینه استوایی، اتیوپی، مراکش، ساحل عاج، گابن، گامبیا، غنا، گینه، کنیا، لیبیا بازدید کرده است. ، ماداگاسکار، مالی، مصر، موریتانی، موزامبیک، نیجر، نیجریه، جمهوری آفریقای جنوبی، سنگال، سومالی، سودان، تانزانیا، توگو، تونس، اوگاندا، زامبیا) ۳۱ کشور آفریقایی تاکنون، از جمله دوران تصدی وی به عنوان نخست وزیر.

ترکیه به گشایش نمایندگی های دیپلماتیک در تمامی کشورهای آفریقایی به منظور تقویت روابط خود با این قاره اهمیت می دهد. در حالی که تعداد سفارت های ما در آفریقا در سال ۲۰۰۲ تنها ۱۲ بود، تا سال ۲۰۲۲ به ۴۴ افزایش یافت.

کشورهای آفریقایی با افزایش تعداد سفارت های خود در آنکارا به ۳۸ سفارت که در ابتدای سال ۲۰۰۸ به ۱۰ سفارت می رسید، قدردانی خود را از دلبستگی ترکیه به این قاره نشان دادند.

صادرات تریکه به افریقا در سال 2023

تصویر: خلاصه ای از فعالیت های اقتصادی ترکیه در قاره آفریقا در طول سالهای ٢٠١٧-٢٠٠٣

در کنار سفارتخانه های ما، فعالیت های ترکیه در قاره با کمک نهادهای ما مانند آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (TIKA)، ریاست مدیریت بحران و اضطرار (AFAD)، مؤسسه یونس امره، بنیاد معاریف ترکیه، رواج بیشتری یافته است. ، بنیاد مذهبی ترکیه، آژانس آنادولو و خطوط هوایی ترکیه (THY).

یکی از مشخص‌ترین شاخص‌های تقویت روابط ما، توسعه روابط اقتصادی و افزایش سریع ارقام تجاری است. حجم کل تجارت ما با قاره آفریقا از ۵.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۳ به ۳۴.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

حجم پروژه های انجام شده توسط شرکت های پیمانکاری ترکیه به سرعت گسترش یافت و به ۷۷.۸ میلیارد دلار در قاره آفریقا رسید. ترکیه شوراهای تجاری مشترک با ۴۵ کشور آفریقایی ایجاد کرده است.

ترکیه قصد دارد تعداد پروازهای ترکیش ایرلاینز به آفریقا را افزایش دهد و تعامل بین افراد تجاری را تسهیل کند تا کشور ما را به نقطه تقاطعی برای دسترسی مردم آفریقا به جهان تبدیل کند و روابط بین مردم ما را تقویت کند. ترکیش ایرلاینز با رسیدن به ۶۰ مقصد در ۳۹ کشور قبل از همه‌گیری، به تدریج تعداد پروازهای خود را با لغو ممنوعیت‌های سفر افزایش می‌دهد.

ما با کمک وزارت بهداشت جمهوری ترکیه، اداره کل هلال احمر ترکیه و همکاری ترکیه به فعالیت های بشردوستانه و کمک های توسعه ای خود در تقریباً هر گوشه قاره ادامه می دهیم.
ما با کمک وزارت بهداشت جمهوری ترکیه، اداره کل هلال احمر ترکیه و آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (TIKA)، دیانت و غیره به فعالیت های بشردوستانه و کمک های توسعه ای خود در تقریباً هر گوشه از قاره ادامه می دهیم. -سازمان های دولتی آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (TIKA) در حال حاضر ۲۲ دفتر هماهنگی برنامه را در سراسر آفریقا اداره می کند.

بورسیه های ارائه شده توسط کشورمان به دانشجویان آفریقایی باعث تقویت سیاست آفریقایی ترکیه می شود. تا اینجای کار، ترکیه

دفاتر هماهنگی در سراسر آفریقا

بورسیه های ارائه شده توسط کشورمان به دانشجویان آفریقایی باعث تقویت سیاست آفریقایی ترکیه می شود. تا کنون، ترکیه از سال ۱۹۹۲ به بیش از ۱۵۰۰۰ دانشجوی آفریقایی بورسیه تحصیلی فارغ التحصیل، فوق لیسانس و دکترا اعطا کرده است.

234646454

تا به امروز، ۲۴۹ دیپلمات از کشورهای آفریقایی در “برنامه بین المللی آموزش دیپلمات های جوان” که از سال ۱۹۹۲ هر ساله توسط آکادمی دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری ترکیه برگزار می شود، شرکت کرده اند. علاوه بر این، آکادمی دیپلماسی ما برنامه های آموزشی در زمینه دیپلماسی، آرشیو و ارتباطات را به منظور توسعه ظرفیت سازی و منابع انسانی، بر اساس درخواست های دریافتی از وزارت خارجه کشورهای آفریقایی، سازماندهی می کند.

روابط با اتحادیه آفریقا

علاوه بر روابط دوجانبه ترکیه با کشورهای آفریقایی، روابط با اتحادیه آفریقا (AU) نیز در حال تقویت است. ترکیه در سال ۲۰۰۵ عضو ناظر اتحادیه اروپا شد و در اجلاس سال ۲۰۰۸ به عنوان شریک راهبردی قاره اعلام شد. این روابط در اولین اجلاس مشارکت ترکیه و آفریقا در استانبول که در ۱۸ تا ۲۱ اوت برگزار شد به مکانیزم پایداری دست یافت. ۲۰۰۸.

ترکیه و آفریقا برای اجرای همزمان پروژه ها در زمینه های مختلف به همراه برنامه زمانبندی پنج ساله که با “برنامه اجرای مشترک ۲۰۱۵-۲۰۱۹” در دومین اجلاس مشارکت ترکیه و آفریقا که در ۱۹ تا ۲۱ نوامبر ۲۰۱۴ برگزار شد، موافقت کردند. در مالابو، پایتخت گینه استوایی. در این زمینه پروژه‌هایی که با توجه به اولویت‌های کشورهای آفریقایی، در زمینه‌های تجارت و سرمایه‌گذاری، صلح و امنیت، آموزش و فرهنگ، توانمندسازی جوانان و انتقال فناوری، اقتصاد روستایی و کشاورزی، انرژی و حمل‌ونقل به اجرا درآمده است.

علاوه بر این، ترکیه تصمیم به برگزاری “کنفرانس های بازنگری وزارتی” با اتحادیه اروپا در طول نشست های سران که هر پنج سال یکبار برگزار می شود، گرفت. دومین کنفرانس بازنگری وزیران اتحادیه ترکیه و آفریقا در تاریخ ۱۱ تا ۱۲ فوریه ۲۰۱۸ در استانبول برگزار شد.

ترکیه میزبان سومین اجلاس مشارکت ترکیه و آفریقا در تاریخ ۱۶ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ در استانبول و تحت نظارت H.E. آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه. سومین اجلاس مشارکت ترکیه و آفریقا با موضوع “مشارکت تقویت شده برای توسعه و رفاه مشترک” با حضور ۳۸ کشور آفریقایی برگزار شد. ما اکنون تصمیمات تصویب شده در اجلاس سران را با همکاری نزدیک با همه دوستان آفریقایی خود اجرا می کنیم. روابط ما با این قاره را به سطح کاملاً جدیدی خواهد رساند.

اتحادیه آفریقا همچنین قصد دارد روابط و مشارکت راهبردی خود را با کشورمان توسعه و تقویت کند، که در دستور کار ۲۰۶۳ تأکید شده است: “آفریقایی که ما از اتحادیه آفریقا می خواهیم”. از این رو، ترکیه و اتحادیه اروپا به دستور کار ۲۰۶۳ AU و همچنین دستور کار ۲۰۳۰ برای “توسعه پایدار سازمان ملل متحد” به عنوان چارچوب های راهنما برای تقویت مشارکت خود بر اساس رشد فراگیر و توسعه پایدار کشورهای آفریقایی اهمیت می دهند.

منبع خبر : سایت رسمی وزارت امور خارجه ترکیه

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.