تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 مرداد 1404 - 15:15
6 بازدید
کد خبر : 25732

صدا و سیما و چالش بی‌ اعتمادی : از ابهام در پخش تا حواشی مهرشاد سهیلی

صدا و سیما و چالش بی‌ اعتمادی : از ابهام در پخش تا حواشی مهرشاد سهیلی
عدم شفافیت در جدول پخش برنامه‌های صداوسیما و انتشار اخبار ضد و نقیض درباره حضور چهره‌های سرشناس و غیرسرشناس، به کاهش اعتبار رسانه ملی و تضعیف اعتماد مخاطبان منجر شده است. اوج این وضعیت، حواشی اخیر پیرامون انتشار خبر پخش برنامه مهرشاد سهیلی بود که با تکذیبیه رسمی صداوسیما همراه شد، اما ضعف ساختار اطلاع‌رسانی و استانداردهای پایین برنامه‌سازی را بیش از پیش نمایان کرد. بحران شفافیت در صداوسیما و از دست رفتن مخاطب فضای فرهنگی کشور و رسانه ملی با معضلی به نام عدم شفافیت در جدول پخش برنامه‌های تولیدی، تأمینی و تصویبی روبروست. این وضعیت، که ناشی از سیاست‌های چندگانه و چند سلیقه‌ای در پخش است، به تدریج ارزش آنتن تلویزیون را کاهش داده و موجب ریزش مخاطبان شده است. این روند نزولی، به مرجعیت رسانه ملی و اعتماد مخاطبان ضربه مهلکی وارد می‌کند. این مشکل تنها به بخش پخش محدود نمی‌شود و ریشه‌های آن به ضعف در اطلاع‌رسانی و ساختار روابط عمومی سازمان صداوسیما بازمی‌گردد. در سال‌های اخیر، اخبار بی‌شماری از پخش برنامه‌های مختلف با حضور چهره‌های اجتماعی و اقتصادی در تلویزیون منتشر شده و سپس با فاصله کوتاهی تکذیب گردید که این خود جای تأمل بسیار دارد. برای مثال، شایعات متعدد درباره بازگشت ایرج طهماسب، احسان علیخانی، رامبد جوان، و مهران مدیری به آنتن، بدون تأیید رسمی مدیران صداوسیما، فضای رسانه‌ای را پر کرده بود. این پراکندگی در نظرات مدیران پخش و اطلاع‌رسانی، وضعیت را غیرقابل توصیف کرده است. شوک خبری مهرشاد سهیلی و ابهامات پشت پرده بعدازظهر روز گذشته، اخبار فرهنگی کشور در حوزه رادیو و تلویزیون با انتشار خبری کاملاً رپورتاژی و مشکوک تحت عنوان " مهرشاد سهیلی روی آنتن می‌رود" دچار شوک تأسف‌باری شد. این خبر، چندین ساعت فضای رسانه‌ای را درگیر صحت و سقم خود کرد. نکته جالب توجه این بود که در ابتدا، با تماس‌های مکرر خبرنگاران با مسئولان و کارشناسان خبری صداوسیما، هیچ تأییدی بر اصل خبر وجود نداشت و آن‌ها ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند. همه منتظر یک تکذیبیه سریع و رسمی از سوی صداوسیما بودند. اما پرسش اینجاست که چرا باید کار به جایی برسد که یک فرد یا گروه خاصی با انتشار چند عکس و یک تیتر ادعایی، چنین چالشی را در فضای خبری کشور ایجاد کنند که در نهایت شاهد تکذیبیه‌ای در بالاترین سطح، همچون یک بیانیه سیاسی و ساختاری، از مدیر روابط عمومی سازمان صداوسیما باشیم؟ خبرنگار خبرگزاری دانشجو در تماس با یکی از حاضران مطرح در عکس استودیوی برنامه مهرشاد سهیلی، از او درباره پخش این برنامه در تلویزیون سؤال کرد و با تأیید وی مواجه شد. این فرد تأکید کرد که برنامه‌ای با محوریت اربعین حسینی (ع) قرار است در ایام ماه صفر روی آنتن تلویزیون برود که "ماهیت دستان پشت پرده آن هنوز بر کسی مشخص نیست." خودنمایی مهرشاد سهیلی و پذیرش ناخواسته برنامه‌های غیر استاندارد حضور فردی با حواشی مهرشاد سهیلی، که سابقه طولانی در خودنمایی با سوءاستفاده از عناوین دینی و حزب‌اللهی دارد و پیش از این نیز با همین ترفندها بدنامی کسب کرده بود، در حافظه تاریخی جامعه وجود دارد. با این حال، حضور افرادی مانند صابر خراسانی، مهران رجبی، و جعفر دهقان، که از چهره‌های نسبتاً خوش‌نام و قابل قبول جامعه هستند، در برنامه‌ای با حضور چنین شخصیت حاشیه‌ساز و شبهه‌داری و انتشار گسترده عکس‌های آن‌ها در خبر رپورتاژی، احتمال صحت خبر را افزایش می‌داد. واقعیت این است که در چند سال گذشته، سطح برنامه‌سازی چنان سخیف و بی‌برنامه شده که هر فردی با "پول‌های نامشخص" می‌تواند چنین معرکه‌ای راه اندازد و از فضایی مانند اربعین سوءاستفاده کند، که این خود جای تأمل فراوان دارد. افزایش برنامه‌های گفت‌وگو محور با استانداردهای پایین نیز یکی از عوامل باورپذیر شدن احتمال پخش چنین برنامه‌ای در تلویزیون بود. به طوری که مخاطب با دیدن استودیوهای ساده همراه با وال و گفت‌وگوی معمولی، با خود می‌گوید: "حتماً این هم یکی از همین دست برنامه‌هاست و چرا که نه؟" شاید اگر مجری برنامه هر کسی جز مهرشاد سهیلی بود، خبر پخش چنین برنامه با این عنوان و شکل، اصلاً اهمیتی نداشت و تنها یکی از صدها اخبار برنامه‌های مشابه بود. ناکارآمدی ساختار اطلاع‌رسانی صداوسیما حالا می‌توان گفت که سازمان عریض و طویل صداوسیما هنوز به یک واحد اطلاع‌رسانی یکپارچه با سازوکار مشخص برای اعلام تولیدات و پخش برنامه‌های خود نرسیده است. حتی متمرکزتر کردن شبکه‌های تلویزیونی و مدیریت آن‌ها نیز نه تنها دردی از این ماجرا دوا نکرده، بلکه به نظر می‌رسد شرایط را وخیم‌تر هم کرده است. فضای رسانه‌ای کشور علیرغم همه تأکیدات، نه تنها به حفظ ارزش آنتن رسانه ملی کمک نمی‌کند، بلکه همین تک خبر تکذیب شده نیز هنوز نتوانسته از دامن زدن رسانه‌ها به موضوع مجری‌گری چنین شخصیت حاشیه‌داری در تلویزیون جلوگیری کند. در جست‌وجوهای اینترنتی، مجری‌گری تلویزیون هم به رزومه پسری که به کانون اصلاح و تربیت برای همین شکل کارها تحویل داده شده بود، اضافه شد. در پایان باید نتیجه گرفت که ضعف استانداردهای برنامه‌سازی در تلویزیون، شایعات زیاد درباره حضور افراد در آنتن، بی‌توجهی به تأکیدات رهبر انقلاب مبنی بر عدم جنجال بر سر مسائل کوچک (آن هم در شرایط کنونی کشور)، و مشکل اساسی در ساختار اطلاع‌رسانی، از دلایل اصلی فراگیری این قبیل اخبار هستند. البته نباید از نقش سوءاستفاده از چهره‌های هنری با هزینه‌های بالا و پول‌های نامشخص به سادگی گذشت. مهرشاد سهیلی احتمالاً به سادگی با اجاره یک استودیو، پول دادن به افراد و خبرپراکنی با پول‌پاشی، بار دیگر خود را به صدر اخبار رساند و به نظر می‌رسد کانون اصلاح و تربیت نیز تأثیر زیادی در عدم تکرار اعمال وی نداشته است.

به گزارش دانشجو ، عدم شفافیت در جدول پخش برنامه‌های صداوسیما و انتشار اخبار ضد و نقیض درباره حضور چهره‌های سرشناس و غیرسرشناس، به کاهش اعتبار رسانه ملی و تضعیف اعتماد مخاطبان منجر شده است. اوج این وضعیت، حواشی اخیر پیرامون انتشار خبر پخش برنامه مهرشاد سهیلی بود که با تکذیبیه رسمی صداوسیما همراه شد، اما ضعف ساختار اطلاع‌رسانی و استانداردهای پایین برنامه‌سازی را بیش از پیش نمایان کرد.

بحران شفافیت در صداوسیما و از دست رفتن مخاطب

فضای فرهنگی کشور و رسانه ملی با معضلی به نام عدم شفافیت در جدول پخش برنامه‌های تولیدی، تأمینی و تصویبی روبروست. این وضعیت، که ناشی از سیاست‌های چندگانه و چند سلیقه‌ای در پخش است، به تدریج ارزش آنتن تلویزیون را کاهش داده و موجب ریزش مخاطبان شده است. این روند نزولی، به مرجعیت رسانه ملی و اعتماد مخاطبان ضربه مهلکی وارد می‌کند.

این مشکل تنها به بخش پخش محدود نمی‌شود و ریشه‌های آن به ضعف در اطلاع‌رسانی و ساختار روابط عمومی سازمان صداوسیما بازمی‌گردد. در سال‌های اخیر، اخبار بی‌شماری از پخش برنامه‌های مختلف با حضور چهره‌های اجتماعی و اقتصادی در تلویزیون منتشر شده و سپس با فاصله کوتاهی تکذیب گردید که این خود جای تأمل بسیار دارد. برای مثال، شایعات متعدد درباره بازگشت ایرج طهماسب، احسان علیخانی، رامبد جوان، و مهران مدیری به آنتن، بدون تأیید رسمی مدیران صداوسیما، فضای رسانه‌ای را پر کرده بود. این پراکندگی در نظرات مدیران پخش و اطلاع‌رسانی، وضعیت را غیرقابل توصیف کرده است.

شوک خبری مهرشاد سهیلی و ابهامات پشت پرده

بعدازظهر روز گذشته، اخبار فرهنگی کشور در حوزه رادیو و تلویزیون با انتشار خبری کاملاً رپورتاژی و مشکوک تحت عنوان ” مهرشاد سهیلی روی آنتن می‌رود” دچار شوک تأسف‌باری شد. این خبر، چندین ساعت فضای رسانه‌ای را درگیر صحت و سقم خود کرد. نکته جالب توجه این بود که در ابتدا، با تماس‌های مکرر خبرنگاران با مسئولان و کارشناسان خبری صداوسیما، هیچ تأییدی بر اصل خبر وجود نداشت و آن‌ها ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند. همه منتظر یک تکذیبیه سریع و رسمی از سوی صداوسیما بودند.

اما پرسش اینجاست که چرا باید کار به جایی برسد که یک فرد یا گروه خاصی با انتشار چند عکس و یک تیتر ادعایی، چنین چالشی را در فضای خبری کشور ایجاد کنند که در نهایت شاهد تکذیبیه‌ای در بالاترین سطح، همچون یک بیانیه سیاسی و ساختاری، از مدیر روابط عمومی سازمان صداوسیما باشیم؟

خبرنگار خبرگزاری دانشجو در تماس با یکی از حاضران مطرح در عکس استودیوی برنامه مهرشاد سهیلی، از او درباره پخش این برنامه در تلویزیون سؤال کرد و با تأیید وی مواجه شد. این فرد تأکید کرد که برنامه‌ای با محوریت اربعین حسینی (ع) قرار است در ایام ماه صفر روی آنتن تلویزیون برود که “ماهیت دستان پشت پرده آن هنوز بر کسی مشخص نیست.”

خودنمایی مهرشاد سهیلی و پذیرش ناخواسته برنامه‌های غیر استاندارد

حضور فردی با حواشی مهرشاد سهیلی، که سابقه طولانی در خودنمایی با سوءاستفاده از عناوین دینی و حزب‌اللهی دارد و پیش از این نیز با همین ترفندها بدنامی کسب کرده بود، در حافظه تاریخی جامعه وجود دارد. با این حال، حضور افرادی مانند صابر خراسانی، مهران رجبی، و جعفر دهقان، که از چهره‌های نسبتاً خوش‌نام و قابل قبول جامعه هستند، در برنامه‌ای با حضور چنین شخصیت حاشیه‌ساز و شبهه‌داری و انتشار گسترده عکس‌های آن‌ها در خبر رپورتاژی، احتمال صحت خبر را افزایش می‌داد.

واقعیت این است که در چند سال گذشته، سطح برنامه‌سازی چنان سخیف و بی‌برنامه شده که هر فردی با “پول‌های نامشخص” می‌تواند چنین معرکه‌ای راه اندازد و از فضایی مانند اربعین سوءاستفاده کند، که این خود جای تأمل فراوان دارد. افزایش برنامه‌های گفت‌وگو محور با استانداردهای پایین نیز یکی از عوامل باورپذیر شدن احتمال پخش چنین برنامه‌ای در تلویزیون بود. به طوری که مخاطب با دیدن استودیوهای ساده همراه با وال و گفت‌وگوی معمولی، با خود می‌گوید: “حتماً این هم یکی از همین دست برنامه‌هاست و چرا که نه؟” شاید اگر مجری برنامه هر کسی جز مهرشاد سهیلی بود، خبر پخش چنین برنامه با این عنوان و شکل، اصلاً اهمیتی نداشت و تنها یکی از صدها اخبار برنامه‌های مشابه بود.

ناکارآمدی ساختار اطلاع‌رسانی صداوسیما

حالا می‌توان گفت که سازمان عریض و طویل صداوسیما هنوز به یک واحد اطلاع‌رسانی یکپارچه با سازوکار مشخص برای اعلام تولیدات و پخش برنامه‌های خود نرسیده است. حتی متمرکزتر کردن شبکه‌های تلویزیونی و مدیریت آن‌ها نیز نه تنها دردی از این ماجرا دوا نکرده، بلکه به نظر می‌رسد شرایط را وخیم‌تر هم کرده است.

فضای رسانه‌ای کشور علیرغم همه تأکیدات، نه تنها به حفظ ارزش آنتن رسانه ملی کمک نمی‌کند، بلکه همین تک خبر تکذیب شده نیز هنوز نتوانسته از دامن زدن رسانه‌ها به موضوع مجری‌گری چنین شخصیت حاشیه‌داری در تلویزیون جلوگیری کند. در جست‌وجوهای اینترنتی، مجری‌گری تلویزیون هم به رزومه پسری که به کانون اصلاح و تربیت برای همین شکل کارها تحویل داده شده بود، اضافه شد.

در پایان باید نتیجه گرفت که ضعف استانداردهای برنامه‌سازی در تلویزیون، شایعات زیاد درباره حضور افراد در آنتن، بی‌توجهی به تأکیدات رهبر انقلاب مبنی بر عدم جنجال بر سر مسائل کوچک (آن هم در شرایط کنونی کشور)، و مشکل اساسی در ساختار اطلاع‌رسانی، از دلایل اصلی فراگیری این قبیل اخبار هستند. البته نباید از نقش سوءاستفاده از چهره‌های هنری با هزینه‌های بالا و پول‌های نامشخص به سادگی گذشت.

مهرشاد سهیلی احتمالاً به سادگی با اجاره یک استودیو، پول دادن به افراد و خبرپراکنی با پول‌پاشی، بار دیگر خود را به صدر اخبار رساند و به نظر می‌رسد کانون اصلاح و تربیت نیز تأثیر زیادی در عدم تکرار اعمال وی نداشته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.