طرح نصف شدن هزینه ساخت نهضت ملی
طرح نصف شدن هزینه ساخت نهضت ملی به گزارش منیبان، «زمان» به معضل مهمی برای دسترسی به مسکن مردم به خصوص اقشار متوسط و پایین جامعه تبدیل شده است. گذشت زمان هزینه تمام شده پروژه های مسکن دولت را افزایش می دهد. حتی اگر دولت برای جبران آورده اولیه مردم، تسهیلات را افزایش دهد –
طرح نصف شدن هزینه ساخت نهضت ملی
به گزارش منیبان، «زمان» به معضل مهمی برای دسترسی به مسکن مردم به خصوص اقشار متوسط و پایین جامعه تبدیل شده است. گذشت زمان هزینه تمام شده پروژه های مسکن دولت را افزایش می دهد. حتی اگر دولت برای جبران آورده اولیه مردم، تسهیلات را افزایش دهد – که البته هم اینک نیز به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش داده است- چالش بعدی پیش روی مردم، بازپرداخت اقساط این تسهیلات است که اکنون به بیش از ۸ میلیون تومان رسیده است. با این شرایط، در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر تکاپوی دولت برای مقابله با افزایش هزینه های نهضت ملی مسکن منتشر شده است. اظهارات برخی کارشناسان نیز نشان می دهد که راهکارهای قابل توجه دیگری به منظور جبران هزینه های نهضت ملی مسکن برای مردم وجود دارد. از این جمله می توان به مشارکت دادن متقاضیان نهضت ملی مسکن در واحدهای تجاری شهرهای جدید اشاره کرد.
زمان به زیان متقاضیان مسکن
طرح های مسکن هنوز آن طور که باید سرعت لازم را به خود نگرفته اند. شنیده ها حاکی از آن است که حتی متقاضیان طرح مسکن ملی که در اواخر دولت قبل ثبت نام و واریز وجه داشته اند، در پیچ و خم واریزهای دوره ای قرار دارند و تصویر روشنی از زمان دریافت واحدهای خود ندارند. این موضوع برای متقاضیان نهضت ملی مسکن نیز وجود دارد و بدیهی است با توجه به رشد عجیب و غریب هزینه های ساخت مسکن در برابر رشد دستمزد و حقوق ها، این شرایط بیش از همه به زیان مزد و حقوق بگیران تمام می شود.گزارش خبرگزاری فارس در بهمن سال ۹۹ نشان می دهد هزینه ساخت هر متر مسکن بدون احتساب سود سازنده در طرح اقدام ملی مسکن (طرح مسکن دولت قبل) معادل ۳.۹۵ میلیون تومان بوده، در حالی که چند روز قبل، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان هزینه ساخت مسکن در نهضت ملی (طرح مسکن دولت سیزدهم) را متری ۸ میلیون تومان اعلام کرده است.در مقابل، ملاحظه می شود که حداقل دستمزد کارگران از حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان در سال ۹۹ به حدود ۷.۵ میلیون تومان (بسته به شرایط نیروی کار متفاوت است) رسیده که هر چند سرعت بیشتری نسبت به رشد قیمت مسکن داشته، اما از نظر مقدار قابل مقایسه با آن نیست.
با این حال، طی امسال به نظر می رسد دولت تکاپوی بیشتری برای به چرخش درآوردن چرخ نهضت ملی مسکن به خرج داده است.
نمونه آن، هشدار اوایل امسال رئیس جمهور به بانک ها برای عمل به تعهداتشان در نهضت ملی مسکن بود. هر چند بررسی آمارهای مشخصی درباره تغییر رویه بانک ها در این زمینه را به دست نداد. با این حال، گزارش ۲۸ تیر ایسنا به نقل از مسئولان وزارت راه و شهرسازی حاکی از این است که پس از تذکرات رئیس جمهور در ماه های اخیر درباره لزوم همکاری بانک ها با طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت وام ساخت این واحدها افزایش یافته است. از سوی دیگر سازمان مالیاتی نیز گام محکم قانونی را در این زمینه برداشته و بانکهایی را که در دو سال گذشته از پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن شانه خالی کردند، معادل ۲۰ درصد تعهد انجام نشده، جریمه کرده است.
راهکارهای جدید به منظور پوشش هزینه های مسکن مردم
اقدامات فوق هر چند از مسیر تسریع در ساخت مسکن و در نتیجه کاهش اثر زمان بر هزینه ها، گام های مثبتی به شمار می روند، اما به نظر می رسد اقدامات موثر دیگری برای اثرگذاری مستقیم بر هزینه های مردم در این طرح وجود دارد. در این باره «بریهی» کارشناس تامین مالی مسکن در گفتوگو با ایرنا با اشاره به این که وجود واحدهای تجاری در شهرهای جدید ضروری است و از سوی دیگر زمین های این مناطق به واسطه حضور مردم در طرح نهضت ملی مسکن دارای ارزش شده، این سوال را مطرح کرده است که «اگر دولت به جای آن که بانکها را مکلف به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و بلندمدت کند، خود و انبوهسازان را از حیطه داشتن املاک تجاری خارج و این املاک را نیز به مردم واگذار کند، مردم میتوانند خانهدار شوند یا نه؟ آیا این سیکل معیوب واگذاری زمین مسکونی به مردم و تجاری به سازنده و سپس انتقال مجدد واحدهای در حال ساخت به سرمایهگذارانی که اراضی تجاری را گرفتهاند، حذف میشود؟»
وی پاسخ به این سوال و در حقیقت ایده قابل تامل در این زمینه را با ذکر مثالی فرضی این گونه تشریح کرده است که «اگر قشر کارمند و کارگر جامعه تسهیلات یک میلیارد تومانی با نرخ ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله دریافت کند، باید ماهانه ۱۱ میلیون تومان برای بازپرداخت اقساط آن هزینه کند. بر اساس گفته دبیرکل اتاق اصناف، هم اینک بهازای هر ۲۵ نفر یک واحد صنفی وجود دارد که این میانگین در دنیا معادل هر ۳۰۰ نفر است. اگر برای شهر جدید پردیس که بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۷۵ هزار نفر جمعیت داشته است ، سرانه را ۲۵ نفر در نظر بگیریم، باید ۳ هزار واحد صنفی با توجه به جمعیت سال ۹۵ در این شهر وجود داشته باشد».
حال سوال این جاست که چگونه میتوان مردم را در این حیطه دخیل کرد؟ وی ادامه داده است: با تأسیس صندوقهای املاک و مستغلات، می توان مالکیت این زمینها را به مردم و اداره آن را به صندوق املاک و مستغلات واگذار کرد. صندوق املاک و مستغلات از این زمینها بهرهبرداری (در اختیار درمانگاه، سینما، شهربازی و… قرار میدهد) و از آنها اجاره بها دریافت میکند. علاوه بر آن بخشی از فروش نیز به صندوق میرسد.
به این ترتیب در صورتی که صندوق به واسطه مدیریت این زمینها ۲ درصد از درآمد را به عنوان کارمزد دریافت کند و بقیه را بین مالکان به نسبت سهمشان تقسیم کند و همچنین در صورتی که برای واحدهای تجاری به صورت میانگین ماهانه ۳۰ میلیون تومان اجاره دریافت شود، می توان گفت که هر خانواده ۴ نفره ماهانه ۴.۸ میلیون تومان درآمد خواهد داشت که این عدد میتواند میزان پرداختی اقساط خانوارها به بانک را به ۶.۲ میلیون تومان کاهش بدهد.علاوه بر این، اگر هر مغازه ماهانه ۷۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد (به صورت میانگین) و ۳ درصد از آن به صندوق برسد، ماهانه به هر خانواده ۴ نفره ۳۳۶ هزار تومان میرسد و در نهایت هر خانواده باید ۵.۹ میلیون به عنوان اقساط تسهیلات دریافتی به بانک بازپرداخت کند. به علاوه، ارزش ملک تجاری بیشتر از مسکونی است و افراد در آینده نیز سرمایهای برای فعالیت اقتصادی دارند.به گفته وی، با این کار ریسک نکول وام های مسکن برای بانک کاهش پیدا میکند و ارائه تسهیلات برای آنها جذابتر میشود.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰