تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 12:36
175 بازدید
کد خبر : 12426

واردات خودرو توسط جانبازان

واردات خودرو توسط جانبازان
ابلاغ مجوز «واردات خودرو توسط جانبازان» با جزئیات کامل

 مجوز واردات خودرو توسط جانبازان با جزئیات کامل

در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۱۸، هیأت دولت آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را تصویب کرد. طبق این آیین نامه، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازانی که ۵۰ درصد و بیشتر از تسهیلات ماده (۴۵) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران سال ۸۶ استفاده نکرده‌اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو مناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر را با رعایت قوانین و مقررات به آنها ارائه دهد.

شرایط و جزئیات آیین نامه واردات خودرو توسط جانبازان

در آیین‌نامه اجرایی بند (۶) ماده (۱) از این قانون بودجه سال ۱۴۰۲، خودروهای اتوماتیک داخلی و خارجی که به منظور بهینه‌سازی برای جانبازان تهیه شده‌اند، مجاز به واردات شناخته شده‌اند. این بند تعیین می‌کند که در آیین‌نامه اجرایی این بند، جانبازانی که بیش از ۵۰ درصد تسهیلات ماده (۴۵) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران سال ۸۶ را دریافت نکرده‌اند، مشمول واردات خودرو می‌شوند. همچنین در این آیین‌نامه آمده است که جانبازانی که بین ۲۵ تا ۴۹ درصد تسهیلات ماده (۴۵) را دریافت کرده‌اند، همسران و فرزندان شهدا و آزادگان معلول نیز می‌توانند با تشخیص کمیته پزشکی بنیاد شهید از این تسهیلات استفاده کنند.

بر اساس این آیین‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران سال ۸۶ استفاده نکرده‌اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر را با رعایت قوانین و مقررات ارائه کند.

شرایط واردات خودرو توسط جانبازان

نرخ سود صفر بازرگانی، تعیین سقف ارزش خودرو، عدم امکان فروش رسمی، عادی و وکالتی تا پنج سال و دیگر شرایط و جزییات اعلام به شرح ذیل است :

  •  مشمولین واردات خودرو به مدت پنج سال، حق فروش رسمی، یا وکالتی خودرو وارداتی را ندارند و مراجع ذی ربط ار جمله دفاتر ثبت اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اقدامات قانونی لازم از جمله عدم تعویض پلاک جهت جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو را انجام دهد و مسئولیت تخطی از آن به عهده فروشنده است.
  •  بانک مرکزی مکلف است نسبت به تخصیث ارز تا سقف مجار برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی ( جهت واردات) وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام نماید.
  •  ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدا برای جانبازان هفتاد درصد(۷۰%) ( دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف سی و پنج هزار (۳۵.۰۰۰) یورو، سایر جانبازان هفتاد درصد(۷۰%) تا سقف سی هزار (۳۰.۰۰۰) یورو و برای جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) تا شصت و نه درصد (۶۹%) تا سقف بیست و پنج هزار(۲۵.۰۰۰) یورو ( سیف) باشد .
  •  مشمولینی که ظرف (۱۰) سال گذشته از هیچ گونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده ننموده اند، در اولئیت قرار دارند.
  •  مشمولین از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات مورد نیاز متناسب سازی برای ایثارگر و نیز از پرداخت عوارض مندرج در تصویب نامه شماره ۶۲۹۲۴/ت۵۴۵۲۲ مورخ ۲۴/۵/۱۳۹۶ معاف می باشند.
  •  در صورت ابهام در فرایند اجرای این آیین نامه، مطابق نظر معاونت حقوقی رییس جمهور عمل خواهد شد
  • بانک مرکزی موظف است، پس از دریافت اعلامیه از سوی شرکت و بعد از تضمین قانونی از طریق بانک‌های عامل، به مشمولین خودروهای داخلی، تسهیلات قرض‌الحسنه بر اساس تبصره (۱۶) این آیین‌نامه را به صورت اقساط ۶۰ ماهه و با کارمزد حداکثر چهار درصد (۴) پرداخت کند. شروع پرداخت اقساط تسهیلات یک ماه پس از تحویل خودرو خواهد بود.
  • مشمولین می‌توانند مبلغ کل یا بخشی از قیمت خودرو را نقداً پرداخت کرده و عدم دریافت تسهیلات بانکی موضوع این آیین‌نامه مانع دریافت خودرو نخواهد شد.
  • مشمولین واردات خودرو می‌توانند در صورت انصراف از واردات، بهره‌مندی از خودروی داخلی بدون نوبت و با واگذاری فوری را دریافت کنند.
  • دریافت سایر تسهیلات خرید خودرو با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، خارج از چهارچوب این آیین‌نامه، مانع دریافت تسهیلات مذکور نخواهد شد.
  • بانک مرکزی مسئول نظارت و پیگیری وظایف بانک‌های عامل است و وزارت مسئول نظارت و پیگیری وظایف محول شده به شرکت‌ها در این آیین‌نامه می‌باشد.
  • در این آیین‌نامه، معیار برای تعیین درصد جانبازی، نوع جانبازی (جسمی-حرکتی و معلولیت) است و تصمیم نهایی درباره آن توسط کمیسیون پزشکی بنیاد صورت می‌گیرد.
  • بنیاد موظف است، ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، فهرست مشمولین را تهیه و براساس اولویت‌های تعیین شده، آن را به وزارت اعلام کند.
  • وزارت مکلف است، ظرف یک ماه از تاریخ دریافت فهرست مشمولین از بنیاد و با توجه به ظرفیت‌های اعلام شده توسط شرکت، زمانبندی تحویل نوبت‌دهی خودروها را تعیین کرده و اعلام کند تا تمامی خودروها تا پایان سال ۱۴۰۲ به مشمولین تحویل داده شود.
  • در صورت فوت مشمولین پس از تأیید شرایط توسط بنیاد و واریز هزینه خودرو به شرکت، وراثت خودرو و تحویل آن به ورثه قانونی آنان برعهده است تا فرآیند واگذاری خودرو تکمیل شود.

تصویر تصویب نامه واردات خودرو توسط جانبازان

واردات خودرو توسط جانبازان-شرایط واردات خودرو جانبازان

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.