پشتپرده غیبشدن پلههای برقی تهران چیست؟
پشتپرده غیبشدن پلههای برقی تهران چیست؟ به گزارش منیبان به نقل از اقتصاد۲۴-هرچند بسیاری از کارشناسان حوزه شهری از این رویکرد استقبال کرده و معتقدند در شهری با نگاه انسانمحور، عابران پیاده نباید برای سرعت بیشتر خودروها برای عبور از عرض خیابان به زیر زمین و آسمان بروند، این پلها حذف شدهاند ولی اقدامی هم
پشتپرده غیبشدن پلههای برقی تهران چیست؟
به گزارش منیبان به نقل از اقتصاد۲۴-هرچند بسیاری از کارشناسان حوزه شهری از این رویکرد استقبال کرده و معتقدند در شهری با نگاه انسانمحور، عابران پیاده نباید برای سرعت بیشتر خودروها برای عبور از عرض خیابان به زیر زمین و آسمان بروند، این پلها حذف شدهاند ولی اقدامی هم برای حفظ امنیت عابران پیاده نشده است.
روز گذشته جعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران به حذف پلهای عابرپیاده واکنش نشان داد و در تذکری به شهردار تهران گفت: در مدت اخیر بیش از ۳۰ پل در سطح شهر تهران جمعآوری شدهاند و محلهای امن شهروندان دیگر ایمنی لازم را برای عبور عرضی ندارند و مردم برای عبور و مرور باید از سطح خیابان، محلهای ناایمن و میان خودروها عبور کنند. وقتی علت برچیدهشدن پلهای عابرپیاده را جویا میشویم، چندین دلیل آورده میشود و گفته میشود نگهداری پلها و پلههای برقی هزینه دارد و مقرونبهصرفه نیست. گاهی نیز گفته میشود مطابق با آییننامه طراحی معابر شهری، این کار انجام شده است. اما در این آییننامه گفته شده در محلهایی که ایمنی برقرار است شهرداری تهران اجازه دارد به شرطی که خطوط عبوری کمتر از سه خط باشد، با ایمنسازی و آرامسازی ترافیک، امکان عبور را فراهم کرده و اقدام به جمعآوری پلها کند.
او معتقد است: با توجه به انبوه خودرو و نبود ایمنی تردد، کاری که در شهرداری تهران انجام میشود نوعی انتحار است. جمعآوری پلهای عابرپیاده ترویج بینظمی و بیانضباطی در شهر و برای شهروندان است. با انجام این کار به شهروندان یاد میدهیم که بینظم باشند و قاعدهپذیر نباشند. به گفته تشکریهاشمی جمعآوری پلهای عابرپیاده تصادفهای جرحی و فوتی عابران را بهشدت افزایش میدهد؛ همچنین با جمعآوری پلهای عابرپیاده و تداخل عابر، خودرو و موتورسیکلت که چهره بسیار زشتی را برای شهر میسازد، تأخیر در جریان ترافیک افزایش مییابد. از بین بردن صدها میلیارد تومان سرمایه شهری دیگر مشکل جمعآوری پلهاست؛ زیرا این پلها از فلز ساخته شدهاند و جمعآوری آنها دورریختن سرمایههای ملی است و در بعضی از پروژههای دیگر نیز مشاهده کردهایم که جمعآوریها در جای دیگر مورد استفاده قرار نگرفتند و تبدیل به ضایعه و نخاله شدند.
او یادآوری میکند: تنها مرجع صلاحیتدار شهری درباره احداث یا جمعآوری پلهای عابرپیاده نظر داده است و سازمان ترافیک هیچ مداخله و مشارکتی در این موضوع ندارد و نتیجه این کار منجر به جمعآوری پلهایی شده که روزی در این شهر نمونه بودند. پل عابرپیاده تقاطع بهجتآباد که در زمان شهرداری آقای احمدینژاد ساخته شد و در اوایل دوره ما به بهرهبرداری رسید، به عنوان پلموزه شناخته شد و روزانه صدها نفر از این پل عبور میکردند و عبور عرضی نیز به صورت ایمن بود؛ اما متأسفانه امروز شاهد این هستیم که حتی پلهایی مانند بهجتآباد که با سرمایهگذاری بخش خصوصی و کار مردمی ساخته شده بودند نیز جمعآوری شده است. در سالهایی که در تهران این ایمنسازیها انجام شد و پلهای مکانیزه نصب شدند و دوربینهای کنترل سرعت گذاشته شدند، تعداد تلفات تهران حدود ۶۰ درصد کاهش یافت و امروز با جمعآوری این پلها و خرابی تجهیزات ایمنی مانند دوربینها شاهد افزایش تلفات در شهر هستیم و این مسئولیت، مستقیما متوجه مدیریت شهری است. بهتازگی تصمیم گرفته شده نردههای جداکننده خطوط بیآرتی که اتوبوسها در آنجا به سرعت در حال حرکت هستند، جمعآوری شود. با جمعآوری ابزارهای ایمنی و آنچه به عنوان دستاوردهای تخصصی در تمام ایران و جهان پذیرفته شده، اقدام نسنجیدهای در حال انجام است. او به شوخی میگوید به نظر میرسد شهرداری با این اقدامات در جهت کاهش جمعیت تلاش میکند.
اما همه اعضای شورای شهر با جمعآوری پلهای مکانیزه مخالف نیستند. در یکی از جلسات شورای شهر تهران، محمد آقامیری عضو دیگر شورای شهر تهران بر جمعآوری این پلها تأکید کرده و گفته بود که معمولا از پلهبرقی در مجتمعهای تجاری، اداری و متروها استفاده میکنند و اینکه این پلهها در فضای باز و در معرض باران و خاک باشند، استفاده نمیشوند. به گونهای که من یک بار بعینه مشاهده کردم که در حین تمیزکردن قطعات پلهبرقی حدود دو فرغون خاک از این پلهبرقیها خارج شد. آقامیری معتقد است: برخی پلهای عابرپیاده کاربرد نداشتهاند، مانند پل تقاطع خیابان هلالاحمر در شرق تهران که پس از بررسیها مشخص شده کارایی نداشته و به همین دلیل پل جمعآوری شده است؛ زیرا خیابان آن بهگونهای نیست که تردد برای عابرپیاده دشوار باشد.
این عضو شورای شهر تهران تٱکید میکند: جمعآوری این پلها جزء پیشنهادی است که ما در شورا در جهت ساماندهی پلهای مکانیزه عابرپیاده مطرح کردیم که بهجای پلههای برقی، رمپهایی با شیب ملایم یا پلههایی ۱۲سانتی گذاشته شود که این پیشنهادات نیز در دستور کار قرار گرفته است. پلهای عابرپیاده معمولی نیز بر اساس پیشنهاد شورا ساماندهی خواهند شد و حدود ۵۶ پل قرار است که در فاز نخست ساماندهی شوند.
او در پاسخ به این پرسش که چرا حصارهای میان خیابانها برداشته نمیشود که عابران پیاده بهراحتی در سطح تردد کنند، میگوید: اکنون پلهایی جمعآوری شده است که خیابانهای آنها نردهای ندارد، مانند همان خیابان هلالاحمر. اگر در برخی از این خیابانها نردهای وجود داشته باشد، باید حذف شود. به گفته آقامیری، زمانی این پلهای عابرپیاده نقش سازههای تبلیغاتی داشتند، یعنی ایجاد میشد تا سازههای تبلیغاتی را بر روی آن نصب کنند و بحث عابرپیاده در آن مطرح نبود و به همین دلیل زمانی که بررسیها برای اصلاح انجام شد، متوجه شدند عابرپیاده از این پلها استفاده نمیکند و فقط یک زائده بصری است و به همین دلیل هم جمعآوری شد که البته این موارد زیاد نیست.
رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، مردادماه در گفتوگویی از جمعآوری پلهای مکانیزه عابرپیاده خبر داده و گفته بود: ۵۰۰ یونیت در تهران وجود دارد که در این سالها بدون برنامه جامع رشد کردند؛ یونیتهای پراکندهای که از برندهای مختلف هستند و فرسوده شدند و نیاز به تعویض یا مرمت دارند. برخی یونیتها را برداشتیم و بهطور مثال چند روز پیش در خیابان کریمخان یکی از یونیتها را حذف کردیم چون ضرورتی نداشت که آنجا باشد و اعتراضی هم نبود. در این دو ماهه هفت پل مکانیزه را جمع کردیم، مانند میدان خراسان، میدان شوش، یکی از پلهای برقی خیابان کریمخان و…؛ این پلها به قدری غیراصولی جانمایی شده بودند که برداشتن آنها اعتراضی از جانب مردم نداشت. حل اساسی مشکل یا تعویض کامل یونیت یا تبدیل آن به رمپ است که هم هزینه نگهداشت آنها پایینتر است، هم ویلچر، کالسکه و دوچرخه امکان تردد دارند و هم مبتنی بر اصول دقیقتر شهرسازی است.
تهاتر ورزشگاه تختی با هفت ورزشگاه شهرداری
درجلسه روز گذشته شورای شهر زهرا شمساحسان از تهاتر مجموعه ورزشی تختی با هفت مجموعه ورزشی شهرداری تهران خبر داد؛ معاملهای که چندین برابر سقف اختیارات شهرداری بوده است. او اعلام کرد در یک مهرماه صورتجلسهای بین شهردار تهران و وزیر ورزش و جوانان تنظیم و امضا شده که شهرداری تهران در راستای اجرای طرح آزادراه شهید شوشتری و پروژه خط ۷ متروی تهران، اقدام به انجام معاملهای کرده است. در این معامله مجموعه ورزشی تختی با مساحت ۳۴۴هزارو ۷۶۵ مترمربع را به ارزش ۳۱ هزار میلیارد ریال از وزارت ورزش تحویل گرفته و در ازای ملک مذکور، هفت مجموعه ورزرشی را با متراژ ۱۵۳هزارو ۱۲۳ هزار مترمربع به اداره کل ورزش و جوانان استان تهران تحویل دهد.
بیشتر بخوانید:شهرداری تهران ۴۰۰ زن و کودک را بیسرپناه کرد!
به گفته شمساحسان ارزش کلی این معامله ۳۱ هزار میلیارد ریال است. درحالیکه در تبصره ۱۳ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، شهردار تهران مجاز است حداکثر تا سقف چهارهزارو۵۰۰ میلیارد ریال ملک را با وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای دولتی، بانکها، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی معامله کند. بنابراین ارزش کلی این معامله حدود هفت برابر سقف اختیارات دادهشده است و انجام این کار، مستلزم طرح در شورای و تصویب است که تاکنون هیچگونه لایحهای به شورای اسلامی شهر ارائه نشده است.
در صحن روز گذشته، ناصر امانی گزارشی از مشکلات محله «جوادیه» ارائه کرد و به معضلاتی ازجمله وضعیت نامناسب نگهداشت شهر و جولان موشها، سونامی املاک متروکه، مشکلات عبور و مرور و برخی آسیبهای اجتماعی این محله اشاره کرد.
امانی با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز محله جوادیه تقریبا صفر است و هیچ بوستان و پارک محلهای ندارد، میگوید: تنها فضای سبز متعلق به باغ پرورش گلی است که توسط اداره اوقاف اجاره داده شده که در صورت توافق با اداره اوقاف امکان دارد این باغ را با یک هزینه کم به یک بوستان محلی تبدیل کنیم؛ یعنی کاملا آماده است و اگر شهرداری با اوقاف توافق کند، ظرف دو هفته آقای مختاری، رئیس سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران اینجا را برای محله به بوستان تبدیل میکند؛ چون همین حالا هم محل پرورش گل و گیاه است و اوقاف به یک فرد حقیقی اجاره داده که ظاهرا چندساله است و با قیمت پایینی هم اجاره داده که البته کار ارزشمندی میکنند که پرورش گل و گیاه است. اگر شهرداری همت کند و با اداره اوقاف یا تهاتر کند یا آن را تملک کند، خیلی راحت به یک بوستان تبدیل میشود. این باغ دیواری دارد که پشت آن محل تجمع معتادان است و شبها در آنجا آتش روشن میکنند و زیبایی فعلی این باغ را نیز از بین بردهاند.
عضو شورای شهر تهران اضافه میکند: در میدان باغچهبیدی تعدادی درخت قدیمی و ارزشمند وجود دارد و زمین آن خاکی است. وضع میدان اینطور است که در ساعت ۹:۳۰ صبح معتادان و کارتنخوابها خیلی راحت در حال صرف صبحانه و دیگر کارها هستند و به گفته مردم شبها وضعیت این میدان غیرقابل توصیف است. در حاشیه این میدان یک ملک متروکه است که در و پنجرهاش به سرقت رفته و معتادان و کارتنخوابها شبها از این ملک متروکه بهعنوان خوابگاه استفاده میکنند. دو سینمای قدیمی محله نیز متروکه و بلااستفاده رها شده و مانند تعداد دیگری از املاک مورد تعرض سارقان قرار گرفته و پناهگاه معتادان و کارتنخوابها شدهاند. به دلیل وجود این املاک متروکه و حضور این افراد از یک سو و کمبود روشنایی در شب از سوی دیگر، امنیت محله تحت تأثیر قرار گرفته است و به احساس ناامنی مردم محله دامن میزند.
پس از ماهها توقف گزارشدهی از دخلوخرج شهرداری، روز گذشته حبیب کاشانی خزانهدار شورای شهر گزارش حساب درآمد و هزینه شهرداری تهران در مرداد سال ۱۴۰۲ را قرائت کرد و گفت: از بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ مبلغ ۶۴ هزار میلیارد تومان به درآمدها، ششهزارو ۶۱۵ میلیارد تومان به منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایهای و پنجهزارو ۳۴۱ میلیارد تومان به منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی اختصاص دارد. او با بیان اینکه از ۲۹ هزار میلیارد تومان عملکرد نقد و غیرنقد، ۲۷ هزار میلیارد تومان محقق شده است، میگوید: در این مدت باید باید ۳۲هزارو ۲۶۹ میلیارد تومان درآمد وصول میشد که بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان محقق شد که
۹۱ درصد از رقم مصوب را تشکیل میدهد.
بهطور میانگین بهصورت ماهانه شش هزار میلیارد تومان درآمد وصول شده است، اما بررسیها نشان میدهد در برخی حوزهها شاهد روند کاهشی بودهایم؛ بهگونهای که درآمد حاصل از تبلیغات محیطی و سازههای تبلیغاتی باید هزار میلیارد تومان میبود که این درآمد اخذ نشده و سازمان زیباسازی در این زمینه بسیار عقب است و در سود ناشی از سرمایهگذاری نیز باید سه هزار میلیارد تومان درآمد کسب میشد که محقق نشده است. البته آیتمهای افزایشی نیز داشتهایم؛ بهگونهای که در ارزش افزوده حدود هشت هزار میلیارد تومان درآمد محقق شد که روند افزایشی دارد یا در بخش هزینهای، تملک دارایی سرمایهای و مالی ۷۹ هزار میلیارد تومان در مجموع ابلاغ شده، درحالیکه بودجه مصوب ۷۵ هزار میلیارد تومان است.
کاشانی با بیان اینکه ابلاغ ۷۹ هزار میلیارد تومان بیش از رقم مصوب شوراست و تقاضا میکنیم که شهرداری قدم به قدم پیش برود، میگوید: در هزینههای بخش نقدی و غیرنقدی در مجموع بیش از ۷۹ هزار میلیارد تومان ابلاغ شده اما با تخصیص اعتبار بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان و پرداخت نقدینگی بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان و عملکرد حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان، درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار ۲۳ درصد است.
احمد صادقی در واکنش به این گزارش میگوید: متأسفانه در این گزارش یکسری موارد صفر زده شده که جای تأمل دارد و علتش قابلفهم نیست و شهرداری باید در این خصوص گزارش ارائه دهد. شهرداری سیستم مالی دارد و در این سیستم مالی باید مشخص شود آیا درآمد داشته یا نه. اگر داشته و ثبت نشده که شایسته نیست و اگر هم درآمد نداشته که از بد هم بدتر است. صادقی ادامه میدهد: ما شاهد رشد قارچگونه دکلهای مخابراتی هستیم اما در ردیف درآمدی صفر زده شده، عوارض سالانه آلایندگی خودروها صفر زده شده و این در حالی است که ۷۰ درصد آلودگی شهر تهران مربوط به وسایل حملونقل عمومی است. عوارض تمدیدی یا تجدید پروانه ساختمان ردیف درآمدی هم نیامده است. درحالیکه برج میلاد از مجموعههای درآمدزاست، اما عملکرد آن صفر زده شده است.
درآمد سایر سازمانهای وابسته مطابق با اساسنامه مربوطه صفر و برای یارانهها و اعطای کمکهای دولتی نیز عدد صفر درج شده و این در تناقض با سخنان شهردار تهران درباره گزارشهایی است که از کمکهای دولت ارائه میدهند. اگر کمکی از دولت گرفتیم باید درج شود. لطفالله فروزنده هم توضیح میدهد که در بخش غیرنقد در حال تسویه چهار هزار میلیارد تومان با بانکها هستیم. اعداد تسویه ارائه خواهد شد و هفته آینده نیز لایحهای ارائه خواهیم داد تا شورا به ما در این زمینه کمک کند.
ما در تسویهحساب با بانکها از مسیر مولدسازی اقدام میکنیم که گزارش آن ارائه خواهد شد. او با اشاره به اینکه برج میلاد درآمدها را به حساب خزانه واریز کرده، میگوید: سهم خزانه در شش ماه اول برای نصب دکلهای مخابراتی هنوز انجام نشده که باید پرداخت شود.
منبع: روزنامه شرق
برچسب ها :تهران
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰