تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 23:04
52 بازدید
کد خبر : 1332

چگونه کارت خودرو را پیگیری کنیم؟

چگونه کارت خودرو را پیگیری کنیم؟

چگونه کارت خودرو را پیگیری کنیم؟ به گزارش منیبان، استعلام کارت خودرو به شیوه‌های مختلفی امکان‌پذیر است. به دلیل اهمیت زیاد این موضوع در این مقاله، قصد داریم صفرتاصد پیگیری کارت و مدارک ماشین را برای شما شرح دهیم و به بررسی هزینه صدور کارت ماشین و مراحل گرفتن آن اشاره خواهیم کرد. کارت خودرو

چگونه کارت خودرو را پیگیری کنیم؟ چگونه کارت خودرو را پیگیری کنیم؟

به گزارش منیبان، استعلام کارت خودرو به شیوه‌های مختلفی امکان‌پذیر است. به دلیل اهمیت زیاد این موضوع در این مقاله، قصد داریم صفرتاصد پیگیری کارت و مدارک ماشین را برای شما شرح دهیم و به بررسی هزینه صدور کارت ماشین و مراحل گرفتن آن اشاره خواهیم کرد.

کارت خودرو در حکم سند خودرو است که حتماً همیشه باید آن را همراه داشته باشید. برای ترخیص خودرو از پارکینگ، دریافت کارت سوخت، دریافت معاینه فنی و بسیاری کارهای دیگر ارائه کارت خودرو ضروری است. داشتن کارت ماشین نشان می‌دهد که خودرو سرقتی نیست. پس یادتان باشد که در هنگام رانندگی، همیشه آن را با خود داشته باشید.

روش‌های پیگیری کارت خودرو

بعضی از رانندگان، پس از مدت زمان طولانی از ثبت درخواست، هنوز کارت ماشین خود را دریافت نکرده اند و لذا، با این سوال موجه می شوند که چرا کارت ماشینم نیومده؟ در این صورت، رانندگان می توانند برای پیگیری کارت ماشین خود، از طریق سه روش اقدام کنند. با این توضیح که آن ها می توانند به راحتی، با استفاده از شماره پلاک و همچنین، کد مرسوله، پیگیری کارت ماشین بعد از تعویض پلاک را انجام دهند.

پیگیری کارت خودرو با شماره پلاک (سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا)

کارت ماشین بر اساس شماره پلاک، در پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می شود و بر همین اساس، نیز قابل پیگیری می باشد. بنابراین، کلیه رانندگانی که قبلا اقدام به ثبت درخواست کارت خودرو نموده اند، اما هنوز کارت خود را دریافت نکرده اند می توانند برای رهگیری کارت خودرو با شماره پلاک، اقدام کنند و از آخرین وضعیت صدور و ارسال کارت ماشین خود، مطلع شوند. در صورتی که قصد پیگیری کارت خودرو خود را با شماره پلاک دارید، می توانید طبق مراحل زیر، پیش بروید.

با توجه به اینکه وظیفه ارسال مرسوله های سازمانی، بر عهده شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران می باشد، رانندگان می توانند از طریق سایت رهگیری مرسولات سازمانی، اقدام به رهگیری مرسوله خود طبق مراحل زیر کنید:

ابتدا، به سایت رهگیری مرسولات سازمانی، به نشانی najatracking.post.ir، برای پیگیری کارت ماشین بعد از تعویض پلاک، وارد شوید.

پس از ورود به سایت رهگیری مرسولات سازمانی ناجا، کافی است که بر روی گزینه نوع سند کلیک نمایید .

گزینه های نشان داده شده، بر روی گزینه کارت خودرو کلیک کنید.

شماره پلاک خودرو خود را با حرف وسط آن، به دقت وارد کنید و در نهایت، اعداد کنترلی را نیز وارد نمایید.

پس از وارد کردن اعداد کنترلی و شماره پلاک، بر روی گزینه جستجو کلیک کنید تا آخرین وضعیت رهگیری کارت خودرو شما مشخص شود.

پیگیری کارت ماشین از طریق سامانه پیامکی شرکت ملی پست

امکان پیگیری کارت خودرو با شماره پلاک از طریق سامانه پیامکی وجود نخواهد داشت و فقط می توان در صورت داشتن کد ۲۰ تا ۲۴ رقمی پستی، اقدام به رهگیری کارت ماشین نمود.

در صورتی که به کد مرسوله پستی خود، دسترسی دارید، می توانید این کد را به سامانه پیامکی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، ارسال کنید تا پیامکی حاوی اطلاعات مرسوله شما، نمایش داده شود.

بدین منظور، لازم است که در ابتدا، کد مرسوله خود، حرف R را وارد نموده و سپس، کد رهگیری مرسوله پستی خود را وارد کنید و در نهایت، این فرمت پیامک را به سر شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال نمایید.

پیگیری کارت خودرو از طریق کد دستوری (USSD)

در گذشته، امکان پیگیری کارت خودرو بعد از تعویض پلاک، از طریق کد دستوری *۱۱۰# وجود داشت؛ اما در حال حاضر، این کد دستوری، غیر فعال شده و امکان دسترسی به خدمات آن، وجود ندارد. به همین دلیل، نمی توان برای پیگیری کارت خودرو از کد دستوری استفاده نمود و در حال حاضر، تنها روش پیگیری کارت ماشین، استفاده از سامانه رهگیری مرسولات سازمانی و وارد کردن شماره پلاک خودرو می باشد.

به منظور پیگیری کارت ماشین بعد از تعویض پلاک از طریق کد دستوری، می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید:

ابتدا، کد دستوری *۱۹۳# را از طریق تلفن همراه خود، شماره گیری نمایید. سپس، گزینه اول، یعنی رهگیری مرسوله را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی، از شما درخواست می شود که کد رهگیری مرسوله خود، که یک عدد ۲۰ تا ۲۴ رقمی است را وارد کنید.

پس از وارد کردن کد مرسوله، یک پیامک، حاوی اطلاعات مرسوله شما، ارسال می شود که آخرین وضعیت پستی آن را نشان می دهد.

پیگیری تلفنی کارت ماشین از طریق تماس با اداره پست

در صورتی که ابهام و یا سوالی داشته باشید و یا اطلاعات بیشتری مورد نیازتان باشد، می‌توانید با شماره تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰-۰۲۱ که متعلق به مرکز امور مشتریان شرکت ملی پست است تماس بگیرید.

توجه: در گذشته می‌توانستید با مراجعه به شهرک آزمایش از روند ارسال کارت خودروی خود مطلع شوید. به خاطر داشته‌باشید که این مرکز دیگر پاسخگوی سوالات این‌چنینی شما نیست. این وظیفه بر عهده مراکز تعویض پلاک گذاشته شده‌است. پس از مراجعه حضوری به شهرک آزمایش برای پیگیری کارت خودروی خود خودداری کنید. چرا که اتلاف وقت است.

پیگیری کارت خودرو از طریق پلیس +۱۰

برای استفاده از این روش، مالکان خودرو باید به همراه مدارکشان به یکی از دفاتر مجاز پلیس + ۱۰ در سرتاسر کشور مراجعه کنند تا از این طریق بتوانند استعلام کارت ماشین خود را را بگیرند.

همچنین اگر مالکان خودرو از طریق اداره پست پیگیر وضعیت کارت خودرو باشند و متوجه شوند که این کارت هنوز برایشان صادر نشده ‌است، می ‌توانند برای پیگیری دلایل صادر نشدن این کارت نیز به پلیس + ۱۰ مراجعه کنند. همچنین پلیس + ۱۰ سامانه ‌ای را به وجود آورد است که مشترکان این سامانه می ‌توانند از طریق آن پیگیر وضعیت مدارکشان باشند. اگر افراد می ‌خواهند از وضعیت مدارک خود در این اداره آگاه شوید، می ‌توانید عدد یک را به شماره ۱۱۰۰ ارسال کنند و از خدمات این سامانه بهره ‌مند شوند.

آیا پیگیری کارت خودرو با کد ملی امکان‌پذیر است؟

تا به حال سامانه ‌ای طراحی نشده ‌است که بتواند تنها با استفاده از کد ملی وضعیت کارت خودرو را پیگیری کرد. برای استعلام کارت ماشین در صورتی که کارت ماشین نیومده باشه، نیاز است که کاربران حتما شماره پلاک خودرو را داشته باشند و با استفاده از آن، وضعیت کارت را پیگیری کنید. با استفاده از شماره پلاک خودرو، می ‌توان از چند طریق مختلف وضعیت کارت ماشین را استعلام گرفت.

سوالات متداول

نحوه درخواست کارت خودرو به چه صورت است؟

زمانی‌‌که به مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کنید، باید اطلاعاتی شامل آدرس محل سکونت و کدپستی را در فرم درخواست کارت خودرو وارد کنید. باید آدرس را بدون کوچک‌ترین اشتباه و ابهامی، با ذکر دقیق خیابان، کوچه، پلاک و کدپستی درج کنید. تا بعدا برای پیگیری کارت ماشین بعد از تعویض پلاک با مشکل مواجه نشوید. در این مراکز، خریدار باید هزینه پست را پرداخت کند تا کارت را در آدرس پستی خود دریافت دارد.

در چه صورتی کارت خودرو به اداره پست بازگشت داده می شود؟

حتما در ثبت آدرس و اطلاعات خود بسیار دقت کنید تا بسته پستی بدون دردسر به ‌دست شما برسد؛ اما درصورتی‌که کارت به هر دلیلی به ‌دست مالک آن نرسد، چه خواهد شد؟ در این حالت، کارت ماشین برگشت می‌خورد. اگر آدرس‌ پستی دقیق نباشد یا زمانی‌‌که مامور پست به آدرس مربوطه مراجعه می‌کند، شخصی در محل حضور نداشته باشد، پستچی موظف است ۳ مرتبه مرسوله را به ‌همان آدرس ببرد. اگر بسته بعد از سه بار ارسال باز هم برگشت بخورد، کارت ماشین تا ۳ ماه در اداره‌ پست نگه‌داری خواهد شد.

پس از تکمیل مدارک اداره ثبت پلاک، کارت خودرو در چه بازه زمانی برای مالک ارسال می‌شود؟

پس از ثبت مدارک و به نام زدن خودرو و سپس گرفتن سند ماشین و پلاک گذاری روی ماشین می توانید منتظر رسیدن کارت ماشینتان باشید اما صبور باشید زیرا ۴۵ الی ۶۵ روز کاری طول خواهد کشید تا کارت ماشین شما حاضر و برای شما ارسال شود.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.