تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 16:39
241 بازدید
کد خبر : 20746

واردات خودروی نو

واردات خودروی نو
آیین‌نامه واردات خودرو های نو به تصویب رسید و توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.بر اساس این آیین‌نامه، واردات خودروهای با ظرفیت بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است.

آیین‌نامه واردات خودرو های نو به تصویب رسید و توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.بر اساس این آیین‌نامه، واردات خودروهای با ظرفیت بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است.

واردات خودروی نو با قیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو مجاز است، و در اولویت واردات خودروهای اقتصادی با قیمت کمتر از ۱۰ هزار یورو قرار دارند. علاوه بر این، واردات خودروی سواری برقی با قیمت کمتر از ۴۰ هزار یورو نیز مجاز است.

آیین نامه واردات خودروی نو  ۱۴۰۲ ابلاغ شد

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۰/۱۰/ ۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن، آیین‌نامه واردات خودروی نو را تصویب کرد.

 معاون اول رئیس جمهور آیین نامه واردات خودروهای نو را ابلاغ کرد.

ماده ۱ : به منظور تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید داخل، یک کارگروه تشکیل می‌شود که به عنوان رئیس کارگروه وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعضای آن شامل امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور عمل می‌کند. این کارگروه با بررسی نیازسنجی بازار خودروی کشور، سقف واردات خودرو را به صورت سالانه با رعایت قوانین و مقررات مربوط تعیین می‌کند. تصمیمات کارگروه که شامل موافقت بانک مرکزی باشد، با تایید وزرای عضو آن و با رعایت ماده ۱۹ ایین‌نامه داخلی هیئت دولت ابلاغ می‌شود.

تبصره: درصدی از میزان ارز سالانه به تشخیص کارگروه به مناطق آزاد تجاری-صنعتی اختصاص داده می‌شود.

ماده ۲ : منابع ارزی مورد نیاز این آیین‌نامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی، از منابع ارز حاصل از صادرات (کالا و خدمات) و سرمایه‌گذاری خارجی، با اولویت حمل و نقل عمومی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و سایر منابع تایید شده توسط بانک مرکزی تأمین می‌شود.

ماده ۴: ورود و ترخیص خودروهای مشمول این آیین‌نامه بدون ثبت سفارش و بدون تخصیص ارز، به عنوان قاچاق محسوب و ممنوع تلقی می‌شود. صدور سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، برای ترخیص خودرو از گمرک اعتبار ندارد.

تبصره: صدور سفارش خودروهای مشمول این آیین‌نامه، از جمله واردات انجام شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، نیاز به دریافت تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و رعایت سایر ضوابط فنی مربوطه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مطابقت با ماده ۱۰ اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ می‌باشد.

ماده ۵: ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر است:

  1.  خودرو با کارکرد کمتر از ۹۹ کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع (مدل)، با نوع (مدل) سال خودرو کمتر از یک سال بر اساس ویژگی مرتبط در شماره شناسایی خودرو (VIN) در زمان ورود به کشور تعیین می‌شود.
  2. اخذ تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس یکی از شرایط زیر:
  •  مشخصات خودرو در فهرست خودروهایی که تایید نوع آن‌ها به صورت صحت گذاری شده است، وجود داشته باشد.
  • خودرو دارای تایید نوع کلی خودرو (WVTA)، که بر روی پلاک شناسایی قید شده است، باشد.
  • خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق با استانداردهای ایمارک اروپا (CE) باشد.
  • خودرو دارای گواهی انطباق عمومی (GSO) از موسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس (GSO) باشد.
  • خودرو دارای تاییدیه کشور چین (CCC) باشد.
  • خودرو دارای تاییدیه اوراسیا (EAC) باشد.
  • سایر استانداردهای کشور مبدا با تایید سازمان ملی استاندارد ایران به روشی که تعیین شده است.

تذکر: در صورتی که خودرو دارای یکی از شرایط بالا باشد، می‌توان تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران را دریافت نمود.

۷. ثبت سفارش خودرو نو و واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است.

ماده ۶: ارزش خودروهای وارداتی به شرح زیر می‌باشد:

  1.  واردات واردات خودروی نو با قیمت زیر بیست هزار (۲۰,۰۰۰) یورو (فوب) مجاز است. اولویت واردات با خودروهای اقتصادی (کمتر از ده هزار (۱۰,۰۰۰) یورو) است
  2.  واردات خودروهای سواری برقی تا زیر چهل هزار (۴۰,۰۰۰) یورو مجاز است.
  3. واردات خودروهای سواری به مناطق آزاد تجاری-صنعتی مشروط به واردات خودروهای ترکیبی و برقی تا زیر چهل هزار (۴۰,۰۰۰) یورو در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و این آیین‌نامه مجاز است.

ماده ۷: مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی براساس تبصره (۶) اصلاحی ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین‌آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲ می‌باشد.

ماده ۸: سود بازرگانی واردات خودروی نو با همکاری وزارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور به گونه‌ای تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد که ضمن تسهیل واردات خودروهای اقتصادی و زیر بیست هزار (۲۰,۰۰۰) یورو، سود بازرگانی خودروهای با محدوده قیمتی بالاتر از بیست هزار (۲۰,۰۰۰) یورو بیشتر از تعرفه تعیین شده در کتاب مقررات صادرات و واردات در نظر گرفته شود و همچنین از شکل‌گیری هرگونه امتیاز ویژه اقتصادی برای واردکنندگان جلوگیری نماید.

ماده ۹: رسیدگی به شکایات مرتبط با نحوه عرضه و قیمت خودرو، مطابق قوانین و مقررات مربوط، صورت می‌گیرد.

ماده ۱۰: به منظور صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان داخلی و حقوق سرمایه‌گذاران داخلی طرف قرارداد با شرکای خارجی، واردات محصولات شرکت‌هایی که به واسطه تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، بازار را ترک نموده‌اند و موجب زیان شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان با ایجاد تعهدات و یا سایر موارد شده‌اند، به کشور ممنوع می‌باشد.

تبصره: وزارت با همکاری وزارت امور خارجه، مسئولیت تعیین شرکت‌های مذکور را برعهده خواهد داشت.

ماده ۱۱: تصویب‌نامه شماره ۹۵۲۴۰/ت۵۹۸۶۰ هـ مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۳ و اصلاحات بعدی آن و سایر مصوبات مغایر با این آیین‌نامه نسخ می‌شود. مصوبات خاص از قبیل مصوبات مربوط به واردات خودرو توسط دستگاه‌های اجرایی، واردات خودرو توسط جانبازان و سایر موارد استثنایی به قوت خود باقی است.

واردات خودرو نو

 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.