تاریخ انتشار : دوشنبه 19 تیر 1402 - 1:01
125 بازدید
کد خبر : 6382

تعیین تکلیف وضعیت استخدام معلمان

تعیین تکلیف وضعیت استخدام معلمان

تعیین تکلیف وضعیت استخدام معلمان به گزارش منیبان، مهر سال ۱۴۰۰ جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، طرح تبدیل وضعیت استخدامی معلمین را تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی کرد. این طرح روی تعیین چگونگی تبدیل وضعیت استخدامی کلیه معلمان حق‌التدریس، معلمان مدارس زیر نُرم، نیروهای دارای شناسه نیروی انسانی (کد پرسنلی) و

تعیین تکلیف وضعیت استخدام معلمان تعیین تکلیف وضعیت استخدام معلمان

به گزارش منیبان، مهر سال ۱۴۰۰ جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، طرح تبدیل وضعیت استخدامی معلمین را تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی کرد.

این طرح روی تعیین چگونگی تبدیل وضعیت استخدامی کلیه معلمان حق‌التدریس، معلمان مدارس زیر نُرم، نیروهای دارای شناسه نیروی انسانی (کد پرسنلی) و دوره دیده در دانشگاه فرهنگیان، مربیان پیش‌دبستانی غیردولتی، نیروهای خرید خدمات (برون سپار در هنرستان‌ها)، آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی و نیروهای خرید خدمات آموزشی متمرکز بود.

جلال محمودزاده در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به اهمیت رسیدگی هر چه زودتر به این طرح می‌گوید: همین حالا هم آموزش و پرورش کمبود نیرو دارد و این کمبود را با نیروهای بازنشسته یا نیروهای جدید بی‌تجربه جبران می‌کند، در حالی که نیروهای با تجربه‌ای داریم که با یک تبدیل خدمت می‌توانند وضعیت کمبود نیرو را تا حد زیادی حل کنند.

وی با اشاره به اینکه این طرح روی استخدام و تبدیل وضعیت نیروهای خرید خدمات، پیش‌دبستانی، نهضت، آموزش دیده‌های دانشگاه فرهنگیان و قبول شدگان گزینش آموزش و پرورش متمرکز است، گفت: ما دنبال حل مشکل کسانی هستیم که بیش از ده تا پانزده سال سابقه تدریس دارند و با کم‌ترین امکانات خدمت و کلاس‌های خالی آموزش و پرورش را پر کرده‌اند.

این نماینده مجلس با اشاره به سابقه این طرح افزود: این طرح حدود دو و نیم سال پیش توسط من تهیه و مطرح شد و پس از نظر مرکز پژوهش‌ها با ۵۸ امضا به هیئت رئیسه مجلس و از آن جا به کمسیون آموزش رفت، اما در این مقطع کمیسیون کلیت آن را رد کرد.

محمودزاده با اشاره به مسئله اصلی طرح گفت: ما می‌گوییم با توجه به این که سنی از این نیروها گذشته و دیگر آن قدر جوان نیستند که جای دیگری آزمون دهند و از صفر شروع کنند، با یک آزمون داخلی تبدیل وضعیت استخدام شوند؛ مثل قانونی که برای نیروهای قبل از سال ۱۳۹۱ نهضت اعمال شد.

وی ادامه داد: کمیسیون آموزش گفت باید آزمون سراسری و ماده ۲۸ باشد، من نپذیرفتم و طرح رد شد. بعد به همراه ۶۰ نفر از نمایندگان مجلس نامه‌ای به آقای قالیباف، رییس مجلس، نوشتیم که با وجود رد شدن کلیات طرح در کمیسیون آموزش ما تقاضای طرح آن در صحن علنی را داریم. آقای قالیباف پیرو درخواست ما نامه‌ای زدند که طرح دوباره در کمیسیون مطرح شود. این بار اعضای کمیسیون باز هم کلیات را رد کردند و طرح ما در نوبت طرح در صحن علنی قرار گرفت.

این نماینده مجلس با اشاره به طرح خود در کمیسیون آموزش درباره تبدیل وضعیت استخدامی معلم‌ها گفت: بعد از این اعضای کمیسیون آموزش خودشان طرح دیگری مطرح و کلیات آن را تصویب کردند. طرح مطرح شده از سوی کمیسیون نیز بر استخدام همان نیروهای مدنظر ما با آزمون ماده ۲۸ یا همان آزمون سراسری تاکید دارد. در این طرح امتیازهایی جزئی برای این نیروها مطرح شده که برای اعمال نیاز به بیمه دارد، در حالی که بخش مهمی از این نیروها اصلا سابقه بیمه ندارند. این طرح چون کلیاتش تصویب شد فعلا برای طرح در صحن مقدم بر طرح ماست.

محمودزاده با تاکید بر اینکه طرح کمیسیون بر خلاف نظر دوستان حق‌التدریسی، پیش‌دبستانی و نهضتی است، افزود: طرح مدنظرِ ما طرحی عادلانه است که می‌گوید از نیروهای مدنظر آزمون داخلی می‌گیریم و کسانی که قبول شدند را مستقیم تبدیل وضعیت می‌کنیم. کسانی که نمره لازم را کسب نکنند برای یک دوره ۵ تا ۶ ماه به دانشگاه فرهنگیان معرفی شده و بعد از دوره دوباره از آن‌ها آزمون می‌گیریم و اگر قبول شدند تبدیل وضعیت خواهند شد.

وی ادامه داد: در این طرح ما با یک آزمون عادلانه نیروهای با تجربه را سنجیده و تبدیل وضعیت می‌کنیم. حسن این کار همه‌گیری آن برای تمام دوستان از نهضت تا دوره دیدگان دانشگاه فرهنگیان است. از طرف دیگر این طرح اجازه ضایع شدن حق کسانی که بیش از یک دهه در آموزش و پرورش تلاش کردند را نخواهد داد. این در حالی است که در آزمون ماده ۲۸ رقابت نابرابرتر است و هیچ راهی برای استفاده از تجربه این نیروها در نظر گرفته نشده است.

این نماینده مجلس با اشاره به برخی ایرادهای وارد شده به طرح مدنظر خود می‌گوید: ایرادی که به این طرح می‌گیرند بار مالی آن است، در حالی که استفاده از این نیروها همین حالا هم بار مالی دارند و حتی در صورت جذب نشدن آن‌ها، همچنان نیروهای جدیدی باید جای آن‌ها جذب شوند که باز هم بار مالی دارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بعضی منتقد سطح سواد این دوستان هستند که باید گفت اکثر این نیروها لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری دارند و طرح ما نیز شامل لیسانس به بالا می‌شود. سوال من از منتقدین این است که اگر این نیروها مشکل سواد و آگاهی علمی دارند چطور در ده تا پانزده سال گذشته بچه‌های مردم را برای آموزش در اختیار چنین نیروهایی قرار دادیم؟

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه حق این است که این طرح به نتیجه برسد تا حق این نیروها ضایع نشود، گفت: ما معتقدیم این نیروها علم، آگاهی و توانایی لازم را دارند و بعد هم به صورت دوره‌ای آموزش داده شده و ارزیابی می‌شوند و جای نگرانی وجود ندارد.

محمودزاده با اشاره به کمبود معلم در آموزش و پرورش گفت: ما همین حالا ۳۰۰ هزار کمبود نیرو در آموزش و پرورش داریم که با جذب تمام این نیروها ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار نیرو جذب می‌شوند و همچنان نیاز به جذب ۹۰ هزار نیروی جدید وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی تاکید دارند که نیروی مورد نیاز به شکل کامل از دانشگاه فرهنگیان جذب خواهد شد، گفت: دانشگاه فرهنگیان در چهار سال ظرفیتی ۲۰ هزار نفره دارد و حتی پاسخگوی جایگزینی بازنشستگان سالانه آموزش و پرورش نیست، در نتیجه عملا نمی‌توان تمام ۳۰۰ هزار نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را صرفا از این دانشگاه تامین کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که بعد از تبدیل این نیروها مسیر تبدیل نیرو را کاملا ببندیم و بعد با تقویت دانشگاه فرهنگیان تمام نیروهای مورد نیاز را از این دانشگاه تامین کنیم.

محمودزاده با اشاره به استقبال عمومی نمایندگان از این طرح گفت: اگر این طرح در صحن علنی مطرح شود حتما رأی خواهد آورد، اما چون کمیسیون آموزش خودش طرحی دارد ما باید صبر کنیم یا این طرح کنار گذاشته شود یا در صحن علنی رأی نیاورد تا بعد طرح ما مطرح شود. اختلاف اصلی دو طرح هم نوع آزمون مدنظر است. ما معتقد به آزمون داخلی هستیم که به عدالت نزدیک‌تر است و نظر شورای انقلاب فرهنگی هم در آن مدنظر قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امیدی به تعیین تکلیف طرح قبل از پایان دوره مجلس فعلی دارد یا خیر، گفت: اگر اعضا و رییس کمیسیون آموزش به ما کمک کنند تا طرحشان زودتر تعیین تکلیف شود بسیار عالی خواهد بود چون حتی اگر طرح آن‌ها هم در صحن علنی مطرح شود ما آماده الحاق یک پیشنهاد برای تغییر آزمون ماده ۲۸ به آزمون داخلی هستیم و امیدواریم که رأی نمایندگان را نیز کسب کنیم. با این تفاسیر ما امیدواریم که طرح به این دوره برسد.

این نماینده مجلس آموزش و پرورش را یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های اجرایی کشور دانست و گفت: ما در درجه اول باید کاری کنیم که معلم‌های ما تامین باشند و دغدغه‌ای جز آموزش نداشته باشند، در حالی که امروز در کشور ما معلم برای تامین معیشت خود باید برای خود شغل دیگری در کنار معلمی داشته باشد. این آفت بزرگی است چون معلم باید بعد از کلاس استراحت کند و به فکر افزایش علم خود و ارتقا باشد.

محمودزاده با تاکید بر اینکه باید دنبال بهبود دغدغه معیشت معلم‌ها بود، گفت: یک زمانی در آلمان پزشکان به خاطر کمبود درآمد تظاهرات کردند و می‌گفتند چرا درآمد معلمین از ما بیشتر است؟ خانم مرکل پاسخ داد که نباید انتظار داشت کسانی که به شما آموزش دادند از شما درآمد کمتری داشته باشند. اگر ما هم به این سمت حرکت نکنیم معلمی تبدیل به شغل دوم یا سوم معلم‌ها می‌شود. قاطبه نمایندگان دنبال حل مشکلات معلم‌ها هستند و من امیدوارم که طرح ما نیز در صورت طرح شدن را بیاورد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.