تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تیر 1402 - 9:26
109 بازدید
کد خبر : 7072

افزایش حقوق ۵۰ درصدی بازنشستگان و مستمری بگیران

افزایش حقوق ۵۰ درصدی بازنشستگان و مستمری بگیران

افزایش حقوق ۵۰ درصدی بازنشستگان و مستمری بگیران به گزارش منیبان، مسعود خواست‌خدایی در این باره اظهار کرد: بیمه‌های تکمیلی صندوق بازنشستگی کشور نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش پوشش داشته است. همچنین دو مورد از آیتم‌ها شامل «بستری فوق تخصصی و خدمات سرپایی و بستری بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» و «بستری عمومی

افزایش حقوق ۵۰ درصدی بازنشستگان و مستمری بگیران افزایش حقوق ۵۰ درصدی بازنشستگان و مستمری بگیران

به گزارش منیبان، مسعود خواست‌خدایی در این باره اظهار کرد: بیمه‌های تکمیلی صندوق بازنشستگی کشور نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش پوشش داشته است. همچنین دو مورد از آیتم‌ها شامل «بستری فوق تخصصی و خدمات سرپایی و بستری بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» و «بستری عمومی از محل خدمات فوق‌تخصصی و بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» بدون سقف شده است، این درحالیست که پیش از این برای پوشش این خدمات سقفی در نظر گرفته شده بود، به گونه‌ای که تا هر میزانی که فرد نیازمند بستری باشد و از سمت شرکت آتیه‌ساز تایید شده باشد، محدودیتی وجود ندارد.

در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد. سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.حقوق بازنشستگان۱۴۰۱ همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد

به گفته سرپرست اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، برخی آیتم‌های درمانی همچون خدمات آزمایشگاهی، اعمال مجاز سرپایی، خدمات تشخیص درمانی سرپایی، خدمات رادیوگرافی، ویزیت‌ها و خرید عینک، ویلچر، عصا و سمعک افزایش پوشش بیمه‌ای قابل توجهی داشته است.

خواست‌خدایی یادآور شد: همچنین باتوجه به تامین اعتبار صورت گرفته، قرار است فاکتورهای درمانی کمتر از ۵۰۰ هزارتومان طی کمتر از سه روز به بیمه‌شده پرداخت شود، این درحالیست که پیش از این، فاکتورها با این رقم، با تاخیر دو الی سه ماهه پرداخت می‌شد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص میزان بدهی‌ها به مراکز درمانی، خاطرنشان کرد: بدهی‌های مراکز درمانی طی سال گذشته بسیار زیاد بود، به‌گونه‌ای که ۴۱۰ میلیاردتومان عقب‌افتاده داشتیم که با پیگیری‌های صورت گرفته ۳۱۴ میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شد و در تلاش هستیم مراکز درمانی را به روز کنیم تا خدمات بهتری به جامعه تحت پوشش ارائه شود.

همزمان با پایان مرحله اول ثبت‌نام تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی بازنشستگان (مستمری‌بگیران) تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، پرداخت این تسهیلات از سوی بانک رفاه کارگران به ۳۸۹۷۵ متقاضی واجد شرایط آغاز شد.

ثبت‌نام بازنشستگان متقاضی دریافت تسهیلات از طریق سازمان تامین اجتماعی انجام شد و با معرفی متقاضیان واجد شرایط به بانک رفاه کارگران، فرایند پرداخت این تسهیلات در خرداد ماه سال جاری آغاز و طی تیرماه سال جاری به حساب متقاضیان واریز خواهد شد.

مهرداد دارانی می‌گوید: اینکه حق بیمه کارگران ابتدا به وزارت دارایی رفته و سپس بعد از کسر مبالغ مختلف به وزارت اقتصاد و دارایی و خزانه دولت واریز شود، سپس صندوق‌ها این پول را از دولت با التماس بطلبند، ماهیت این برنامه را بطور کلی نشان می‌دهد.

تعیین تکلیف صندوق‌های بازنشستگی یکی از مهمترین وجوه برنامه هفتم توسعه است. در این میان دو ایده بلندپروازانه ترک شرکت‌داری صندوق‌ها تا سقف هشتاد درصد شرکت‌های تابعه و ادغام بسیاری از صندوق‌ها با هم از سایر طرح‌ها قابل توجه‌تر است.

مهرداد دارانی (عضو کمیته بیمه و تامین اجتماعی خانه کارگر و کارشناس تامین اجتماعی) در این رابطه توضیح می‌دهد: بحث ادغام صندوق‌ها در بخش ابتدایی فصل پنجم پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه به نظر اقدامی ناممکن می‌آید. اولا به نظر ما این اقدام مغایر قانون است. صندوق تامین اجتماعی؛ مالکی به جز دولت دارد و منابع و مصارف آن در قانون تعریف شده است.

وی افزود: این ایده برای ادغام صندوق‌ها برای خود صندوق‌های دولت بهتر است، زیرا از ۲۹ صندوق اجتماعی موجود کشور تنها صندوق تامین اجتماعی است که ماهیت دولتی ندارد. بسیاری از صندوق‌ها زیر مجموعه بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت نفت، نهادهای بزرگ و. . هستند که درآمدهای مکفی برای اداره صندوق‌های خود دارند. بعید به‌نظرمی‌رسد انبوه این صندوق‌ها با این حجم از درآمد از طرح دولت در برنامه هفتم تبعیت بکنند.

دارانی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد این طرح بیشتر برای صندوق‌هایی خوب است که بطورکامل ورشکسته شدند و ورودی‌شان از نظر حجمی و جمعیتی کفاف خروجی‌شان را نمی‌دهد. برای مثال صندوق بازنشستگان فولاد از همین نوع است. این صندوق ورودی بازنشسته ندارد و تنها خروجی و بازنشسته بیشتر را داراست و کاملا وابسته به دولت است. محاسبات اکچوئری این صندوق‌ها دقیقا نشان می‌دهد که این دست صندوق‌ها که ممکن است از ادغام استقبال کنند، درآمدی ندارند.

این کارشناس تامین اجتماعی تاکید کرد: اینکه ما مثلا صندوق کشوری و لشگری را با هم ادغام کنیم، محتمل است؛ اما طرح توجیهی اکچوئری و محاسباتی این ادغام هنوز منتشر و مشاهده نشده است. اصلا مشخص نیست چنین طرحی وجود دارد. ما در زمینه ادغام صندوق‌ها یک تجربه ناگوار به نام ادغام صندوق کوچک هما در صندوق کشوری را داشتیم. صندوق هما به قدری خروجی بازنشسته داشت و فاقد ورودی بود که دیگر اداره آن ناممکن بود.

بسیار بعید می‌دانم که دولت بتواند صندوق کشوری را با صندوق تامین اجتماعی به دلیل تفاوت بسیار زیاد جمعیتی آن‌ها با تامین اجتماعی ادغام کند. ورودی‌های بیمه‌ای ما با ورودی کشوری نمی‌خواند. قسمت بیمه‌پذیری ما با صندوق کشوری خوانایی ندارد. تمامی قوانین صندوق کشوری تفاوت قابل ملاحظه با قانون تامین اجتماعی دارد و این مسائل کار را سخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در تجربه جهانی تعدد صندوق‌های بازنشستگی شاخصی مثبت در جهت منافع بیمه‌شدگان و افراد تحت پوشش صندوق‌ها محسوب می‌شود، اظهار کرد: هرچه تعداد صندوق‌ها بیشتر باشد، به نفع بیمه شده و نیروی کار است و این باعث کارایی بیشتر صندوق برای بیمه شده می‌شود. صندوق‌ها با یکدیگر در خدمات رقابت می‌کنند. در کشورهای توسعه یافته حتی در بخش کارگری و صندوق‌های غیردولتی عمومی نیز تعدد و تکثر صندوق‌ها وجود دارد و شما می‌توانید صندوق خود را انتخاب بکنید. ممکن است هر رشته صنعتی نیز یک صندوق داشته باشد. مثلا صندوق کارگران معدن با صندوق کارگران بنادر متفاوت است.

دارانی اضافه کرد: مدتی پیش نمایندگان کارگری در سازمان تامین اجتماعی به دولت پیشنهاد دادند که وقتی دولت نمی‌تواند بدهی‌های عظیم خود به تامین اجتماعی را بپردازد، کل سازمان تامین اجتماعی را برای خود بردارد و در عوض نسبت به بدهی‌های آن پاسخگو باشد. اما دولت بازهم زیر بار این پیشنهاد نرفته و مسئولیتی قبول نکرد. دولت فقط در رد دیون (آن هم اصل بدهی‌ها) اقدام به واگذاری شرکت‌هایی زیان‌ده به صندوق‌ها کرده است که از مسیر این واگذاری‌ها، صندوق‌ها را خود به حیاط خلوت بدل کرده است. دولت هرچه بار هزینه‌ای و تعهد جدید دارد بر گردن این صندوق گذاشته و هرچه مدیر خاص دارد، به شرکت‌های شستای آن اضافه می‌کند. به همین دلیل بسیار بعید می‌دانم که دولت بتواند صندوق کشوری را با صندوق تامین اجتماعی به دلیل تفاوت بسیار زیاد جمعیتی آن‌ها با تامین اجتماعی ادغام کند. ورودی‌های بیمه‌ای ما با ورودی کشوری نمی‌خواند. قسمت بیمه‌پذیری ما با صندوق کشوری خوانایی ندارد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.