تاریخ انتشار : یکشنبه 29 بهمن 1402 - 16:21
422 بازدید
کد خبر : 20917

استعلام ضمانتنامه بانک تجارت

استعلام ضمانتنامه بانک تجارت

تعریف ضمانتنامه‌ها بر اساس ماده ۶۸۴ قانون مدنی به شرح زیر است: ضمانت عبارت است از تعهد شخصی که یک شخص دیگر بر عهده‌اش است تا وظایف مالی آن شخص را به عهده بگیرد. بانک با صدور ضمانتنامه بانکی تعهد می‌نماید که در صورتی که شخص متعهد (ضمانت‌گیرنده یا مضمون عنه) تعهداتی که در ضمانتنامه

تعریف ضمانتنامه‌ها بر اساس ماده ۶۸۴ قانون مدنی به شرح زیر است: ضمانت عبارت است از تعهد شخصی که یک شخص دیگر بر عهده‌اش است تا وظایف مالی آن شخص را به عهده بگیرد.

بانک با صدور ضمانتنامه بانکی تعهد می‌نماید که در صورتی که شخص متعهد (ضمانت‌گیرنده یا مضمون عنه) تعهداتی که در ضمانتنامه مشخص شده را در زمان مقرر پرداخت نکند یا به هر دلیلی از انجام صحیح و به موقع تعهدات خود خودداری کند، به اطلاع ذینفع (صاحب حقوق یا سازمانی که ضمانتنامه به نفع آن صادر شده) قبل از انقضای ضمانتنامه، مبلغ ضمانت یا مبلغ مشخص شده در ضمانتنامه را به ذینفع (صاحب حقوق) پرداخت کند.

نحوه استعلام ضمانتنامه بانک تجارت

یکی از سرویس‌های بانک تجارت، تایید اصالت ضمانت نامه‌های ریالی از طریق اینترنت ( وب)  می باشد. با استفاده از این سرویس، دریافت کنندگان (ذینفعان) ضمانتنامه‌های ریالی می‌توانند با وارد کردن مخصات زیر را دریافت کنند و از صحت و اعتبار آن اطمینان حاصل کنند.

استعلام اصالت ضمانت نامه ریالی بانک تجارت

  • شماره ضمانت نامه
  • کد شعبه صادر کننده ضمانتنامه
  • شناسه/کد ملی ذینفع
  • تاییدیه اصالت ضمانتنامه

استعلام ضمانتنامه بانک تجارت ضمانت نامه ریالی

استعلام ضمانت نامه ریالی بانک تجارت

استعلام اصالت ضمانت نامه ارزی بانک تجارت

  • شماره ضمانت نامه
  • کد /شناسه ملی ذینفع
  • تاییدیه اصالت ضمانت نامه

استعلام ضمانت نامه ارزی

 

استعلام ضمانتنامه بانک تجارت

انواع ضمانتنامه‌های بانکی

  1.  ضمانت نامه شرکت در فرآیند ارجاع کار (شرکت در مزایده و مناقصه)
  2. ضمانت نامه حسن انجام تعهدات
  3. ضمانت نامه حسن انجام کار
  4. ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان
  5. ضمانت نامه پیش پرداخت
  6. ضمانت نامه گمرکی
  7. ضمانت نامه تعهد پرداخت
  8. ضمانت نامه متفرقه

همه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند از خدمات صدور انواع ضمانت نامه بانک تجارت بهره مند شوند. صدور ضمانتنامه و ظهر نویسی از طرف بانک‌ها، موکول به اخذ وثیقه از ضمانتخواه (مضمون عنه) طبق ضوابط بانک است.

مدارک مورد نیاز جهت صدور ضمانتنامه بانکی

الف: شخصیت حقیقی:

  1.  تصویر تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی
  2.   تصویر مجوزات فعالیت
  3. تصویر مفاصا حساب مالیاتی
  4. درخواست ذینفع بابت ارائه ضمانتنامه
  5. ارائه فراخوان
  6. ارائه پیش نویس قرارداد ‏/ قرارداد فی‌مابین ضمانتخواه و ذینفع

ب: استعلام ضمانتنامه بانک تجارت شخصیت حقوقی :

  1. تصویر تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره
  2. کد اقتصادی و کد شناسه ملی
  3. تصویر مجوزات فعالیت
  4. تصویر مفاصا حساب مالیاتی
  5. تصویر اساسنامه شرکت
  6. گواهی ثبت شرکت‌ها
  7. روزنامه رسمی و آخرین تغییرات شرکت طی دو سال گذشته
  8. درخواست ذینفع بابت ارائه ضمانتنامه
  9. ارائه فراخوان
  10. ارائه پیش نویس قرارداد / قرارداد فی‌مابین ضمانتخواه و ذینفع

چگونه می‌توانم از سیستم تایید اصالت استعلام ضمانتنامه بانک تجارت استفاده کنم؟

برای استفاده از سیستم تایید اصالت استعلام ضمانتنامه بانک تجارت، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1.  ورود به سامانه: ابتدا به وبسایت بانک تجارت مراجعه کنید و به سامانه تایید اصالت ضمانتنامه‌ها وارد شوید. معمولاً در صفحه اصلی وبسایت بانک، قسمتی برای سیستم تایید اصالت استعلام ضمانتنامه بانک تجارت وجود دارد.
  2. ورود اطلاعات: در صفحه سیستم تایید اصالت استعلام ضمانتنامه بانک تجارت، اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. این اطلاعات ممکن است شامل شماره ضمانتنامه، کد شعبه صادر کننده ضمانتنامه و شناسه/کد ملی ذینفع (مضمون عنه) باشد. این اطلاعات به منظور تشخیص و تایید اصالت ضمانتنامه استفاده می‌شوند.
  3. ارسال درخواست: پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، درخواست تایید اصالت ضمانتنامه را ارسال کنید. ممکن است برای تکمیل فرآیند، کد امنیتی یا تصویر امنیتی را وارد کنید.
  4. دریافت تاییدیه: پس از ارسال درخواست، سیستم بانک تجارت اصالت ضمانتنامه را بررسی می‌کند. در نتیجه، شما پیامی دریافت خواهید کرد که تایید یا عدم تایید اصالت ضمانتنامه را نشان می‌دهد. اگر ضمانتنامه صحیح و اصالت دارد، تاییدیه مثبت دریافت خواهید کرد.
  5. اطلاع رسانی به ذینفع: در صورت تایید اصالت ضمانتنامه، شما می‌توانید این اطلاعات را به ذینفع (مضمون عنه) ارائه دهید تا او همچنین از صحت و اعتبار ضمانتنامه مطلع شود.

با انجام مراحل فوق، شما می‌توانید از سیستم تایید اصالت ضمانتنامه‌ها استفاده کرده و اطمینان حاصل کنید که ضمانتنامه مورد نظر اصالت داشته و تعهدات مالی در آن را بانک تجارت تضمین می‌کند.

انواع وثایق قابل قبول برای صدور ضمانتنامه

  1.  نقدی: شامل پرداخت وجه نقد، طلا، اسناد خزانه، اوراق قرضه دولتی، اوراق مشارکت منتشره با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، حساب‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه در بانک، حساب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار متقاضی در سایر بانک‌ها، گواهی‌های سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار ویژه عمومی و خاص، و اوراق قرض‌الحسنه.
  2. تضمین بانکی: شامل تضمین بانک‌ها یا موسسات اعتباری غیربانکی معتبر خارجی.
  3. ضمانتنامه‌های اعتباری: شامل ضمانتنامه‌های اعتباری ارزی یا ریالی صادره توسط صندوق ضمانت صادرات ایران.
  4. سفته: شامل سفته با دو امضای بانک قابل قبول، اموال غیرمنقول، برگ وثیقه انبارهای عمومی کالا، سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، کشتی و هواپیما.

 مدت اعتبار وثایق قابل قبول برای صدور ضمانتنامه

مدت اعتبار وثایق قابل قبول برای صدور ضمانتنامه ممکن است متفاوت باشد و بسته به نوع وثیقه و شرایط تعیین شده توسط صادرکننده ضمانت نامه متغیر باشد. در اینجا توضیحی کلی درباره مدت اعتبار برخی از وثایق قابل قبول را ارائه می‌دهم:

  1. وجه نقد، طلا، اسناد خزانه، اوراق قرضه دولتی و اوراق مشارکت: معمولاً برای این نوع وثایق، مدت اعتبار تا زمان انقضای آنها است. بنابراین، زمان صدور ضمانتنامه ممکن است تا تاریخ انقضای وثیقه محدود شود.
  2. سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار و حساب‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه: مدت اعتبار این وثایق معمولاً به صورت مشخص در قرارداد یا توافق‌نامه تعیین می‌شود. ممکن است مدت اعتبار آنها یک سال، سه سال یا بیشتر باشد.
  3. گواهی‌های سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار: مدت اعتبار این گواهی‌ها نیز در هنگام صدور آنها تعیین می‌شود و ممکن است مدت زمان مشخصی مانند یک سال، سه سال یا بیشتر باشد.
  4. ضمانتنامه‌های اعتباری: مدت اعتبار ضمانتنامه‌های اعتباری نیز توسط صندوق ضمانت صادرات ایران تعیین می‌شود و ممکن است بر اساس شرایط قراردادی مشخص، مانند تاریخ پایان قرارداد یا زمانی که شرایط خاصی برآورده شود، به پایان برسد.

در هر صورت، مهم است که در هنگام صدور ضمانتنامه، مدت اعتبار وثیقه را با دقت بررسی کنید و با صادرکننده ضمانتنامه مشخصات دقیق را تأیید کنید.

سپام، سامانه پیام‌رسانی مالی الکترونیکی، به منظور الکترونیکی کردن مراودات بانکی و ایجاد زیرساخت یکپارچه خدمت رسانی راه‌اندازی شده است. با راه‌اندازی کامل این سامانه، تمامی سیستم‌های بانکی را می‌توان توسط آن به یکدیگر متصل کرده و ارتباطات، مکاتبات و مراودات میان بانک‌ها و بانک مرکزی را به صورت کاملاً الکترونیکی و امن انجام داد. همچنین، ابزارهای نظارتی بانک مرکزی نیز قابل پیاده‌سازی بر روی این سامانه هستند.

سپام، به عنوان یک زیرساخت پیام‌رسانی مالیِ ملی، امکان تمامی مراودات مالی عمده بانک‌ها را فراهم می‌کند. این شامل اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی، ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی، حوالجات ارزی، مکاتبات، استعلام‌ها و مذاکرات است. همچنین، سپام قادر است به بانک‌های خارجی نیز اتصال برقرار کند، بدون نیاز به استفاده از سوئیفت و مشکلات مرتبط با آن. این اتصال با استفاده از یک زبان مشترک و آشنا و با استفاده از آخرین فناوری‌های موجود، امکان‌پذیر می‌شود.

کد سپام بانک مرکزی چیست؟

سامانه پیام‌رسانی مالی الکترونیکی(سپام)، با هدف الکترونیکی کردن مراودات بانکی و ایجاد یک زیرساخت یکپارچه برای خدمات بانکی، راه‌اندازی شده است. با استقرار کامل این سامانه، تمامی سیستم‌های بانکی را می‌توان به یکدیگر متصل کرده و ارتباطات، مکاتبات و مراودات بین بانک‌ها و بانک مرکزی را به صورت کاملاً الکترونیکی و امن انجام داد. همچنین، امکان پیاده‌سازی ابزارهای نظارتی بانک مرکزی در این سامانه وجود دارد.

سپام، به عنوان یک زیرساخت پیام‌رسانی مالی ملی، امکان انجام تمامی مراودات مالی عمده بانک‌ها را فراهم می‌کند. این شامل اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی، ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی، حوالجات ارزی، مکاتبات، استعلام‌ها و مذاکرات است. علاوه بر این، سپام قادر است به بانک‌های خارجی نیز به صورت مستقیم متصل شود، بدون نیاز به استفاده از سوئیفت و مشکلات مرتبط با آن. این اتصال با استفاده از یک زبان مشترک و آشنا و با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های موجود، امکان‌پذیر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

احمد جمعه , ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲

مرسی از اطلاع رسانی از سایت اتاق تجارت
#otaghtejarat.ir