تاریخ انتشار : یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 - 23:09
246 بازدید
کد خبر : 21209

سارا دهنوی

گزارش بازار بورس امروز ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارش بازار بورس امروز ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

 برای گزارش بازار بورس امروز باید بگوییم هر چند امروز به گونه ای آغاز شد که در شب قبل سهامداران پس از مدتها با خیالی آسوده سر بر بالین گذاشته بودند و توقع بسیاری این بود که امروز هم مثل دیروز جریان نقدینگی وارد بازار شود. اما بر خلاف تصور ما آنچه امروز در حس

 برای گزارش بازار بورس امروز باید بگوییم هر چند امروز به گونه ای آغاز شد که در شب قبل سهامداران پس از مدتها با خیالی آسوده سر بر بالین گذاشته بودند و توقع بسیاری این بود که امروز هم مثل دیروز جریان نقدینگی وارد بازار شود. اما بر خلاف تصور ما آنچه امروز در حس و حال بازار سهام  شاهد بودیم، با دیروز کاملاً متفاوت بود. می توانیم امروز را روز بسیار مهمی برای بازار بدانیم، زیرا هیجان فروشندگان روزهای جنگ و خریداران روزهای صلح فروکش کرده و شرایط اعتدال محکی برای عیار خریداران واقعی سهام بود.

جریان نقدینگی در گزارش بازار بورس امروز ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارش بازار بورس امروز 2 اردیبهشت 1403

امروز ارزش معاملات خرد سهام که شامل سهام + حق تقدم هاست مبلغ  ۶۴۲۴ میلیارد تومان بود. واقعیت این است که جریان نقدینگی و پول در بازار، هنوز جریان قوی نیست و پول محدودی در بازار وجود دارد که توسط بچه های خود بازار مدیریت و هدایت می شود و هنوز شاهد ورود پول های بزرگ و هوشمند از خارج بازار نیستیم. در نتیجه به جرأت می توان گفت جریان فعلی بازار سرمایه برای قوی تر شدن، نیاز به محرک قوی‌تری دارد. آنچه مسلم است هنوز اعتماد به بازار سهام برنگشته و برای برای ترقیب پول های بزرگ به بازار، ابتدا لازم است تا اعتماد سهامداران به بازار برگردد.

اثر نرخ بهره بیشتر از سی درصد بر بازار سهام

متاسفانه تا زمانی که نرخ های جذاب بهره بالای سی درصد وجود دارد؛ بعید است پول پر قدرت و اثرگذار به شکل اعتبارات و تسهیلات وارد بازار شود و در نتیجه شاهد رشدی در بازار سهام نخواهیم بود. زیرا پول های بزرگ و هوشمند از کسب سود سی درصدی بدون تلاش و استرس خوشحال تر خواهند بود و امنیت بیشتری احساس خواهند کرد.
متاسفانه این موضوع رونق اقتصاد و تولید را در کشور از بین برده است و با توجه به فشار اقتصادی حاکم وقت آن رسیده تا مسئولین ذی ربط مخصوصاً در سال جهش تولید با مشارکت مردم، تصمیمات اثر گذاری پیرامون این مطلب بگیرند تا در پایان سال شاهد به حرکت در آمدن چرخ تولید و سرمایه‌گذاری در بخش های تولیدی و صنعتی از طرف مردم و به نفع مردم و کشور باشیم.

نیاز بازار به اخبار مثبت در شرایط فعلی

با توجه به نکات مطرح شده در بالا، آنچه می تواند بر رونق بازار سهام اثر مثبت بگذارد، سرازیر شدن اخبار مثبت است. صد البته که تأثیر این اخبار بر بازار همیشه طبقه بندی می شود و همه ی آن ها اثر یکسانی بر بازار ندارند. اما بدون شک تأثیر خبرهای سیاسی خارجی و داخلی می تواند اثری باورنکردنی بر شرایط فعلی بازار سرمایه بگذارد. قطعا و حتماً اخباری مبنی بر تغییر سیاست های دولت در جهت رشد بازار سرمایه و اخباری پیرامون سودده بودن شرکت ها می توانند، توأمان موتور محرکه بازار را روشن کند و آن را به جایگاه واقعی اش که همانا سرمایه گذاری است برگرداند. متاسفانه تا وقتی با تصمیمات غیرکارشناسی و خلق الساعه از طرف دولت روبرو هستیم، اغلب فعالین بازار چاره ای جز نوسانگیری نمی بینند و رسالت اصلی بازار سرمایه مغفول می ماند.

بهترین اخبار مثبت در شرایط فعلی برای بازار سهام چیست؟

گزارش بازار بورس امروز ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

در حال حاضر بهترین اخباری که می تواند موج قدرتمندی از جذب پول درشت در بازار را بسازد، تغییر سیاست های ارزی دولت است. آنچه می بینیم این است که اغلب سهامداران تشنه ی خرید سهم هایی هستند که تحت تأثیر این سیاست ها قرار خواهند گرفت.
خبر مؤثر بعدی رفع ابهام از بندهای مالیاتی می باشد که بازار در شرایط فعلی درگیر آن است. هرچند امیدواریم با جلسه ای که دیروز با رییس مجلس شورای اسلامی برگزار و نکاتی که شفاف و بی پرده در آن بیان شد، وضع قوانین مالیاتی به نفع بازار سرمایه پیش برود.
خبر اثر گذار بعدی می تواند در بحث افزایش نرخ و تجدید ارزیابی خودرو سازان در صنعت خودرو و تعیین فرمول جدید در نرخ خوراک پتروشیمی ها در صنعت پالایش باشد.

سخن پایانی گزارش بازار بورس امروز ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

مواردی که در بالا عنوان کردیم، مبنی بر این دیدگاه است که هرچند خوشبختانه سایه ی جنگ از سر بازار سرمایه زدوده شده است، اما سیاست های غلط و تبیین قوانین غلط از سوی دولت، می تواند به همان اندازه برای بازار سرمایه مخرب باشد و سرمایه ی‌‌ سهامداران را از این بازار فراری دهد. اگر بنا باشد چرخه ی تخصیص ارز به صورت رانتی و بدون در نظر گرفتن اولویت های کشور، در اختیار عده ی معدودی قرار بگیرد؛ بی‌شک کشور با کسری بیشتری در تراز ارزی و جهش های بزرگ تر و غیرقابل کنترل تر در بازار ارز مواجه خواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شهرام میرزازاده دوشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۲۱

سلام خیلی خوب بود دستتون درد نکنه به فکر هستید

علی دوشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۲۶

ممنون عالی بود