تاریخ انتشار : یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 - 16:29
167 بازدید
کد خبر : 21196

سارا دهنوی

گزارش بازار بورس امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارش بازار بورس امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

از خاص ترین تاریخ امروز (۳/۲/۱) در اول اردیبهشت ماه بر آن شدیم تا با گزارشی ویژه از بازار سرمایه و بورس همراه شما گرامیان باشیم. پس با ما همراه باشید تا از وقایع و اتفاقات بازار سهام مطلع شوید. گزارش بازار بورس ایران در روز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ پس از حمله ی اسرائیل

از خاص ترین تاریخ امروز (۳/۲/۱) در اول اردیبهشت ماه بر آن شدیم تا با گزارشی ویژه از بازار سرمایه و بورس همراه شما گرامیان باشیم. پس با ما همراه باشید تا از وقایع و اتفاقات بازار سهام مطلع شوید.

گزارش بازار بورس ایران در روز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارش بازار بورس امروز

پس از حمله ی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در روز سیزدهم فروردین امسال و به شهادت رسیدن برخی از نظامیان و مستشاران و دیپلمات های ایرانی در آنجا، سایه ی شوم جنگ بر سر بازار سرمایه افتاد. اخباری که نشان دهنده ی وقوع درگیری در منطقه بود، بالا گرفت و ریسک وقوع جنگ، سرمایه های بسیاری را از بازار کوچاند.
در هفته ی آخر فروردین ماه و پس از حمله ی ایران به خاک اسرائیل، مدیران سازمان با ایجاد تغییر دامنه ی‌‌ یک درصد در بازار سهام، سعی بر کنترل تشنج حاکم بر بازار گرفتند و اجازه ندادند که بازار بیشتر از این دچار پنیک شود.
خوشبختانه با آغاز اردیبهشت، طراوت و سرسبزی این ماه بر سرخی فروردین افتاد و به نظر می رسد شرایط بازار سهام در اردیبهشت نسبت به فروردین بسیار متفاوت باشد.
امروز ۰۳/۰۲/۰۱ بازار یک روز بی نظیر را پشت سرگذاشت و عذاب و سختی روزهای پایانی فروردین برای سهامداران قدری فروکش کرد.
ما امیدواریم که اردیبهشت مثل همیشه زیبایی های ذاتی خود را بیرون بریزد و فضای بهتری را در بازار سرمایه رقم بزند.

دلایل مثبت شدن بازار بورس امروز در روز ۳/۲/۱

می توان دلایل متعددی را برای مثبت بودن تاریخی بازار امروز یادآور شد که از جمله مهمترین آنها:

فروکش کردن ریسک جنگ از سر بازار

امروز بالاخره پس از مدت‌ها سایه شوم ریسک‌های جنگی و سیاسی که در فروردین ماه آغاز شده و باعث شده بود که بازار حال و روز خوبی نداشته باشد؛ به پایان رسید.  این تغییر و تحولات مثبت و فرود آرام ریسک‌های سیاسی برای بازار خوب بود و باعث واکنش نسبتا مثبتی در بازار شد. آنچه مسلم است اوضاع تلخ بازار پس از پشت سر گذاشتن تحولات سیاسی فروکش کرده است.

دیدار آقای قالیباف با مدیران هلدینگ‌ها، تامین سرمایه‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ

امروز صبح جلسه ای با حضور رییس مجلس شورای اسلامی آقای قالیباف با مدیران هلدینگ‌ها، تامین سرمایه‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ برگزار شد. در این جلسه نکات ارزشمندی برای بازنگری و اصلاح بند س تبصره شش قانون بودجه عنوان شد. افراد حاضر در جلسه عنوان کردند که در سنوات گذشته مجلس مدعی انقلابی گری، بیشترین مشکلات را برای بازار بورس ساخته اند. در نهایت اعتراض بیش از ۱۰۰۰ نهاد مالی و فعال در بورس به رئیس مجلس نتیجه داد. همین موضوع باعث شد تا فعالین بازار این اتفاق را چراغ سبز رئیس مجلس برای تعدیل بند س تبصره ۶ در جلسه مشترک امروز با مدیران بازار سهام بدانند که قطعا کمک شایانی به رفع مشکلات اقتصادی در آینده خواهد کرد.
( بند مذکور، نظام مالی و تولید کشور رو با چالش‌های بسیار جدی مواجه می نمود.)

رسیدن اخبار سیاسی پیرامون آغاز از سرگیری مذاکرات ایران با کشورهای خارجی

از روز جمعه اخباری مبنی بر آغاز مذاکرات ایران با کشورهای خارجی به گوش رسید، بدون شک آغاز این مذاکرات می‌تواند ایران را از انزوای فعلی برهاند و نوید بخش آغاز فعالیت های اقتصادی و امنیت سرمایه گذاری برای کشورمان باشد.

پیش بینی کارشناسان از آغاز اصلاح قیمت طلا و انس جهانی

در ماه ها و روزهای قبل شاهد افزایش قیمت طلای جهانی بودیم. اما با توجه به ایجاد اشباع خرید قیمت طلا که از سال ۹۵ تا امروز به بالاترین حد خود رسیده است؛ کارشناسان پیش بینی می کنند که به زودی شاهد اصلاح قیمت در این فلز ارزشمند باشیم. به نظر می رسد این روزها باید به فروش طلا در بالاترین قیمت آن فکر کرد و پس از پایان اصلاح قیمتی، مجدداً آغاز به خرید این فلز ارزشمند نمود. همین موضوع باعث شد تا سرمایه گذاران به خروج سرمایه از این فلز ارزشمند و انتقال آن به بازار سهام فکر کنند‌.

ایجاد تغییراتی در نرخ دلار نیما

قطعا ایجاد این تغییرات منجر به اصلاح قیمت در دلار می شود. هرچند متاسفانه وضعیت قیمت دلار در امروز نشان داد، که این قیمت ها به راحتی اصلاح نمی شوند.
هرچند سابقه گذشته بارها نشان داده است که هر بار بازار آزاد مسیر کاهشی در پیش گرفته، نرخ نیما تعدیل شده است و احتمالاً این بار نیز این موضوع را شاهد خواهیم بود. به نظر می رسد در هفته ی پیش رو فضای متفاوت‌تری را در مواجه با نرخ ارز شاهد باشیم.

رسیدن گزارشات بسیار خوب شرکت ها

از جمله رویداد مهم دیگر، رسیدن گزارش‌های شرکت هاست. هرچند در روزهای گذشته ما طیف اولی از گزارش‌ها یعنی گزارش شرکت‌هایی که سال مالی متفاوتی را داشتند شاهد بودیم. فراموش نکنیم که گزارش‌های ماهانه نیز از امروز راهی کدال می‌شود و گزارش‌های ۱۲ ماهه نیز آرام آرام از راه می‌رسند. معتقدیم گزارش‌های خوب شرکت ها می‌توانند نقش بنیادی بازار را تقویت کرده و مسیر بهتری را برای بازار سهام ترسیم کنند. هرچند این گزارش ها بیشتر نقش تثبیت کننده برای بازار خواهند داشت. نقشی که به ما می‌گوید امکان افت قیمت‌ها بیش از این سخت و با توجه به در پیش بودن مجامع و اتفاقات پیش رو در فروش و سود شرکت‌ها قیمت‌ها قابلیت دفاع خوبی را خواهند داشت.
لازم به ذکر است که امروز نماد هایی مانند ونوین و شمواد و … از گزارش های خود تأثیر بسیار خوب و مثبتی گرفته بودند.

اثر سیاست گذاری های دولت بر بازار سهام بورس

بورس امروز

هرچند ریسک جنگ به شدت کاهش یافته، اما هنوز جای زخم‌های قبلی خوب نشده که دوباره ابهام مالیاتی گردن بازار را گرفته است و فشار می‌دهد هر چند که امروز رئیس مجلس قول هایی داده و عوارض صادرات هم بهتر بود. اما آنچه مسلم است این است که سرمایه گذاران طی این چند سال هر چه خوردند از سیاست ها و تصمیمات خلق الساعه دولت خوردند.
اگر یک تغییر نگرش اساسی در سیاست‌گذاری های دولت اتفاق بیفتد بازار آن رشد تمام عیار با طول موج بالا را تجربه خواهد کرد. بنابراین این تغییر سیاست باید در کلام و رفتار سیاستمداران روشن باشد اعم از بحث‌های مالیاتی تا تحولات نرخ ارز نیما. اگر این اتفاق بیفتد شاهد  دزدی آشکار از جیب شرکت‌ها نخواهیم بود.

تا زمانی که این سیاست ها تبیین نشده اند، انتظار ما بر این است که شاهد یک طول موج کوتاه و برگشتی و خوب در بازار باشیم. امیدوارم تا حدودی جبران روزهای تلخ فروردین بشود و کم کم طول موج بلندتر به اتفاقات و رویدادهای بیشتری را شاهد باشیم. البته همین حالا نیز رویدادها و خبرهای خوب از گروه خودرو گرفته تا بورس کالا و همچنین گزارش برخی شرکت‌ها به خوبی نشان دهنده فضای خوب و منطقی بازار است که می‌تواند در یک محیط آرام و منطقی مسیر صعود بهتری را رقم بزند.

آنچه مسلم است این است که بازار آماده یک رشد جدی و همه جانبه است و میبینیم که با هر تغییری چه برگشت های زیبایی می زند. از این رو هر تغییر سیاستی در رفتار دولت می‌تواند این رشد را با سرعت و قدرت بیشتری پیش بیاندازد از همین رو معتقدیم اردیبهشت قابلیت اینکه فصل طلایی و زیبایی برای بازار باشد را دارد و به واقع با پایان یافتن و کاهش ریسک‌ها اردیبهشت تولدی دوباره در امید بازار و نگرش سهامداران است.

سخن پایانی در مورد گزارش بازار بورس امروز

لازم به ذکر است که شدت مثبت بازار امروز از حد تصور فعالین خارج بود. حتی شاید بتوان این واکنش را شبیه به روزهای بعد از ترور قاسم سلیمانی دانست. در روزهای قبل نزدیک به ۵ همت از پول فعالان، از بازار سرمایه خارج شد. اما کم رنگ شدن ریسک جنگ ایران و اسرائیل از شدت التهابات کاست. هرچند نمی توان این نکته را کتمان کرد که فرود آرام ریسک های سیاسی صحبت کردیم و نه پایان آن ها!! چرا که این منطقه آبستن حوادث و رویدادهای متفاوتی است و هر لحظه ممکن است، اتفاقات پیش‌بینی نشده همه چیز را تحت تأثیر خود قرار دهد.
اما جای خوشحالی است که کابوس دو هفته‌ای جنگ در روز جمعه با مانور نمایشی اسرائیل به پایان رسید و تا این لحظه همه طرفین پذیرفتند که ترمز دستی را کشیده و کمتر به آتش جنگ بدمند.
همین خبرهای مثبت و اتفاقات خوش یمن باعث شد که عده ای فکر کنند بالاخره عروسی در کوچه بورس ها هم افتاده و امیدواریم دوباره دولت با سیاست ها و تصمیمات خلق الساعه، این عروسی را به عزا تبدیل نکند.
به هر حال امروز با کاهش ریسک ها و خبرهای خوب، شجاعت خفته خریداران را بیدار کرد و باعث شد آن هایی که در روزهای قبل سهام فروخته و از بازار دور شده بودند، به بازار برگردند. هرچند احتمال آغاز روند نزولی در بازار طلا و دلار نیز بر برگشت پول به بازار بی اثر نبود. به هر حال از امروز به بعد است که رویداد های ریز و درشت جانبی می توانند فضای فعلی بازار سرمایه را تغییر دهند.
به طور کلی آرامش نسبی بر بازار سایه افکنده است و خوشبختانه فضای بازار به گونه ای شده که بتواند مستقل ترو منطقی‌تر نسبت به خبرهای سیاسی رفتار کند.
هرچند به نظر می رسد خطر اصابت موشک‌های اسرائیل تمام شده، اما خطر اصابت موشک‌های دولت است که هنوز تمام نشده و امیدواریم مثل گذشته یکی پس از دیگری روی سر بازار فرود نیاید.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.