تاریخ انتشار : یکشنبه 9 بهمن 1401 - 13:48
309 بازدید
کد خبر : 264

مهندس حسین کنعانی

الزامات اجرایی درزهای ساخت

الزامات اجرایی درزهای ساخت

الزامات اجرایی درزهای ساخت (چند مرحله بتن ریزی کردن) شاید برای بعضی سوال باشد که با توجه به اینکه یکی از الزامات بتن ریزی ، بتن ریزی به صورت یکپارچه است ، اما در بعضی از موارد نیاز به قطع بتن ریزی داریم و بتن ریزی را در چند مرحله باید انجام دهیم ، در

الزامات اجرایی درزهای ساخت (چند مرحله بتن ریزی کردن)

شاید برای بعضی سوال باشد که با توجه به اینکه یکی از الزامات بتن ریزی ، بتن ریزی به صورت یکپارچه است ، اما در بعضی از موارد نیاز به قطع بتن ریزی داریم و بتن ریزی را در چند مرحله باید انجام دهیم ، در این مواقع با ایجاد درزهای ساخت می توانیم بتن ریزی را در چند مرحله انجام دهیم که در این رابطه باید الزاماتی را رعایت کنیم.

درموارد زیر ما نیاز به ایجاد درزهای ساخت داریم :

  1. در فنداسیون و سقف های خیلی بزرگ که ما نمی توانیم در یک شیفت بتن ریزی انجام دهیم.
  2.  در فنداسیون های که بدلیل وجود سپر خاکی در گود امکان بتن ریزی بخشی از فنداسیون وجود ندارد و باید بعد از برداشتن سپر خاکی فنداسیون را اجرا کنیم .
    در مواردی که ما اضافه بنا برای سقف یک ساختمان داشته باشیم و مجبور به بتن ریزی مجدد باشیم.
  3. در این موارد ما به عنوان مجری یا ناظر پروژه باید محل هایی را برای درزهای ساخت در نظر بگیریم و امادگی لازم برای روبرو شدن با این موضوع را داشته باشیم.
    با توجه به مقررات ملی ساختمان مبحث ۹ و نشریه ۵۵ درزهای ساخت در کف و سقف باید در حدود یک سوم دهانه میانی دال ها ، تیرهای فرعی و اصلی پیش بینی شوند .که این محل را مهندس طراح سازه در نقشه ها برای ما مشخص میکند.
    درزهای ساخت در تیرهای اصلی باید دو برابر عرض تیرهای متقاطع (فرعی) از برتیر متقاطع مورد نظرفاصله داشته باشد مگر اینکه مهندس طراح محل دیگری را در نظر گرفته باشد.

درزهای ساخت برای بتن ریزی مجدد باید تمیز بوده و دوغاب خشک شده قبل از شروع بتن ریزی از روی ان برداشته شود.
درزهای ساخت را باید مضرض (خشن) کنیم تا درگیری لازم با بتن جدید را داشته باشد. ( باید به دانه بندی بتن که قبلا ریخته شده برسیم )
قبل از بتن ریزی درزهای ساخت باید با اب اشباع و اب اضافی را از محل درز جمع اوری کنیم.

نکته مهم این است که محل درزهای ساخت باید به گونه تعیین شود که نیروهای برشی در ان ناحیه حداقل باشد ، یعنی در جاهایی که امکان برش زیاد است ، نباید درز ساخت در نظر بگیریم.

محل قطع درزها باید به صورت قائم باشند و نباید درزها بدون شکل رها شوند ، برای انجام این کار می توانیم از قالب یا تخته های چوبی استفاده کنیم.

من حسین کنعانی در کنار شما هستم تا تجربیات خود را در زمینه اجرا و ساخت ساختمان با شما به اشتراک بزارم تا در بالا بردن سطح کیفیت ساخت و ساز با هم سهیم باشیم.

امیدوارم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد.

حرفه ای باشیم ، حرفه ای اجرا کنیم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.