تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آبان 1402 - 20:09
248 بازدید
کد خبر : 16740

انواع روکش دندان| مزایا و معایب | قیمت روکش دندان

انواع روکش دندان| مزایا و معایب  | قیمت روکش دندان
روکش دندان (dental crown) یکی از رایج ترین روش های ترمیم کردن دندان است. روکش در واقع کلاهکی شبیه به تاج دندان است که قرار است به جای تاج دندان در جویدن غذا نقشی ایفا کند به همین علت آن را تاج مصنوعی نیز می توان نامید.

یکی از قسمت‌های اصلی دندان، تاج دندان است. تاج دندان ممکن است به دلیل عوامل مختلفی تخریب شده و از بین برود، این قسمت از بافت دندان توانایی ترمیم خود را ندارد و در صورت تخریب برای ترمیم آن باید به دندانپزشک مراجعه کرد. روکش دندان به عنوان آخرین انتخاب دندانپزشک برای حفظ دندان، برای بیمار تجویز می‌شود. در ادامه این مقاله انواع روکش دندان را توضیح خواهیم داد.

روکش دندان چیست؟

طبق گفته آکادمی دندانپزشکی زیبایی آمریکا (AACD)، روکش دندان «لایه‌ای نازک از سرامیک است که برای بازسازی ظاهر طبیعی دندان استفاده می شود و در عین حال می تواند مقاومت و پایداری دندان را از مینای خود دندان بیشتر کند». این روکش ها مخصوص سطح رویی دندان شما برش داده می شوند و طی فرایندهایی به مینای اصلی دندان می چسبند. این فرایندهای درمانی داخل مطب انجام می شوند و نیازی به جراحی ندارند.

در چه مواقعی از روکش‌ دندان استفاده می‌شود؟

همانطور که ذکر شد، روکش دندان به عنوان یکی از بهترین جایگزین‌های تاج دندان آسیب دیده و تخریب شده شناخته می‌شود. تاج دندان ممکن است در شرایط‌ مختلفی دچار آسیب شود؛ با تشخیص دندانپزشک در این شرایط می‌توان با استفاده از روکش دندان، تخریب و ظاهر نامناسب تاج دندان را اصلاح نمود. از پوسیدگی‌های عمیق دندانی و شکستگی‌های وسیع و گسترده دندان به عنوان اصلی‌ترین دلایل استفاده از روکش دندان نام برده

می‌شود.

انواع روکش های دندان چیست؟

امروزه انواع مختلفی از روکش دندان وجود دارد که معمولاً افراد پس از تشخیص ضرورت روکش کردن دندان توسط دکتر، به فکر انتخاب نوع روکش با توجه به هزینه و ویژگی های آن می افتید. در اینجا، انواع روکش دندان را معرفی خواهیم کرد:

روکش تمام فلز

این روکش به غیر از ایراد فلز رنگ بودنش، مزایای بسیاری دارد که سبب می شود برای دندان های آسیا بسیار مناسب باشند. روکش تمام فلز ساخته شده از آلیاژهایی چون طلا یا پلاتینیوم یا آلیاژهای فلزات اصلی مانند کبالت- کروم یا نیکل- کروم است. همین موضوع باعث مقاوم بودن آن در برابر شکستن، جویدن و گاز زدن مواد به نسبت سخت می باشد.

این روکش نسبت به روکش های تمام فلز شباهت بیشتری به دندان های اصلی فرد دارد. از طرفی مقاومت آن از روکش های تمام سرامیکی بیشتر می باشد. اما همین فلز ترکیب شده با سرامیک گاهی در مرز لثه و دندان به شکل یک خط تیره به چشم می خورد و هر چه لثه بیشتر تحلیل برود، این خط مشخص تر خواهد بود. یکی دیگر از معایب این نوع روکش احتمال فرسایش دندان های مقابل دندان روکش شده بیشتر میشود. اما از مزایای آن می توان به همرنگ بودن با دندان های اصلی و استفاده به عنوان بریج های بلندی که نیازمند استحکام بیشتری می باشند اشاره نمود.

مزایای روکش طلا و تمام فلزی

  • قوی و بسیار محکم هستند
  • در صورت مراقبت صحیح آنها مدت طولانی دوام می آورند
  • مقدار کمتری از دندان طبیعی شما باید برداشته شود
  • روند فرسودگی آن ها مانند مینای دندان به مرور اتفاق می افتد.
  • برای روکش دندان های عقبی، به خصوص دندان های آسیای دوم ایده آل هستند

169971257043

معایب روکش های تمام فلزی

مشکل ظاهری یکی از مهم ترین معایب روکش های تمام فلز است. بدیهی است که آنها مانند دندان طبیعی به نظر نمی رسند. همچنین تاج های آلیاژ طلا می توانند برخی افراد را تحت تأثیر قرار داده و برخی از عوارض جانبی مانند واکنش های آلرژیک یا تورم را ایجاد کنند

روکش سرامیکی

روکش سرامیکی یا لمینت ها ، روکشی نازک است که مخصوصا برای دندان هر شخص ساخته می شود.

مزایای روکش های سرامیکی

از جمله مزایای روکش های سرامیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روکشها محکم و پردوام هستند.
  • ظاهری طبیعی دارند.
  • به‌سادگی لک نمی شوند.
  • در مقایسه با تاج یا روکش دندان، برای نصب آن نیازی نیست مقدار زیادی از مینا را بتراشیم.

معایب روکش های سرامیکی

  • روکش های سرامیکی به اندازه تاج های فلزی محکم نیستند.
  • به مراقبت زیادی نیاز دارند.
  • بیمارانی که از دندان قروچه رنج می برند باید از روکش PFM استفاده کنند.
  • ممکن است هزینه آنها بیشتر از انواع دیگر تاج ها باشد ، مانند تاج های فلزی.

برای تعیین وقت برای روکش دندان می توانید از طریق تعیین نوبت اینترنتی یا تماس با مطب اقدام نمایید.

روکش PFM

روکش های PFM یکی دیگر از انواع روکش دندان است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این

روکش ها هم مقاومت (به دلیل ساختار فلزی) و هم زیبایی (به دلیل پوشش سرامیکی) را فراهم می کنند.

مزایای روکش های PFM

  •  زیبایی و دوام
  • هزینه آنها از روکش های سرامیکی کمتر است

 معایب PFM

  •  فلز موجود در این روکش ها ممکن است باعث ایجاد خط خاکستری در لثه شود.
  • برای افرادی که دندان قروچه می کنند، ممکن است این نوع روکش راحت تر در برابر دندان های مقابل ساییده شود.

روکش زیرکونیا

زیرکونیوم ماده نسبتاً جدیدی است که مقاومت فلز و زیبایی روکش های سرامیکی را ترکیب می کند. روکش

های زیرکونیای نیمه شفاف هستند و زیرکونیا اخیراً به انتخاب محبوب تری تبدیل شده اند.

مزایای روکش زیرکونیا

  •     زیبایی
  • قوی و با دوام
  • فرآیند نصب روکش زیرکونیا به زمان کمتری  نیاز دارد زیرا زیرکونیا را می توان در همان مطب دندان پزشکی برش داد و شکل داد. نیازی به ارسال آنها به آزمایشگاه دندانپزشکی نیست.
  • روکش های زیرکونیا به دلیل استحکام کمتر فرسوده می شوند.
  • زیست سازگار هستند و واکنشهای آلرژیک ایجاد نمی کنند.

معایب روکش های زیرکونیا

قدرت آنها باعث می شود دندان هایی که در برابر آنها گاز می گیرند به راحتی ساییده شوند. همچنین تنظیم آن دشوار است

روکش های E- MAX یا دیسیلیکات لیتیوم

روکش emax جدیدترین نوع روکش دندان در دندانپزشکی است و نوعی روکش تمام سرامیکی است که از دی سیلیکات لیتیوم ساخته شده است (که سبک و نازک نیز هست). ما در مطب، بیشتر از همین نوع روکش برای بیماران استفاده می کنیم.

مزایای روکش های E-max

  •     زیبایی
  • بادوام و بسیار قوی

آنها هم برای دندانهای جلویی و هم پشتی انتخاب بسیار خوبی هستند.

معایب روکش های ایمکس

این روکش های به طور معمول از سایر روکش های دندان گرانتر هستند.

معایب روکش پی اف ام نسبت به تمام فلزی

ساییدگی احتمالی دندان های های فک مقابل

سطح پورسلن این روکش ممکن است دندان‌ها یا ترمیم های فک مقابل که با آنها تماس دارند را تا حد زیادی دچار ساییدگی نمایند. اما روکش‌های تمام سرامیک و تمام فلز چنین آسیبی ایجاد نمی‌کنند. در شرایطی که پولیش روکش خوب انجام شده باشد این موضوع نگرانی خاصی ایجاد نمی‌کند.

شکستن پورسلین

در موارد نسبتاً نادر امکان شکستن پوشش پورسلین روکش پی اف ام و جدا شدن آن از اسکلت فلزی وجود دارد. خوشبختانه این اتفاق همیشه منجر به ناکارآمدی روکش نمی‌شود. نیاز یا عدم نیاز به تعویض روکش بستگی به اندازه، موقعیت و شدت تأثیر آن بر عملکرد یا ظاهر روکش دارد.

169971259080

تفاوت های روکش سرامیکی با معمولی

هر کدام از روکش‌های سرامیکی و معمولی دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند. در روکش معمولی شما شاهد یک فریم فلزی خواهید بود که بر روی آن پرسلن یا همان کاشی چینی قرار خواهد گرفت. در واقع وجود این ماده باعث فرم گرفتن روکش خواهد شد. در صورتی که شما از روکش معمولی استفاده کنید، ممکن است که بعد از گذشت مدت زمانی، لبه فلزی از قسمت لثه کاملا مشخص شود و عوارضی همچون کبودی لثه یا ایجاد هاله خاکستری به وجود بیاید. در حال حاضر با وجود محصولات جدید در این بخش، می توان از زیرکونیا به جای فریم فلزی بهره‌مند شد. به صورت کلی زیرکونیا دارای رنگ سفید است که به همین علت مشکلاتی مانند کبودی را ایجاد نخواهد کرد.

در واقع زیرکونیا همان روکش سرامیکی است که عوارض بسیار کمتری را برای شما به دنبال دارد. میزان استحکام و ماندگاری روکش سرامیک بسیار زیاد است و تا مدت‌ها باقی خواهد ماند. به نظر می‌رسد که استفاده از روکش سرامیکی زیبایی بیشتری را به همراه دارد پس بهتر است که حتما آن را امتحان کنید. در روکش سرامیکی شما زیبایی و درخشندگی بیشتری را می‌بینید که نشان دهنده کیفیت بالای آن است. مهم‌ترین مزیت روکش سرامیکی این است که در برابر تغییرات دمایی حساس نیست و شما را اذیت نمی‌کند. این در حالی است که به کار بردن روکش معمولی باعث می‌شود که در هنگام خوردن غذاهای داغ یا خنک، حساسیت در روکش‌ها بروز کند.

هزینه انواع روکش دندان

هزینه روکش برای هر شخص و در هر فرایندی متفاوت است. بنابراین بهتر است حتما قبل از شروع درمان، درمورد آن با پزشکتان صحبت کنید. قیمت روکش های PFM که پایه متال و رویه سرامیک داد حدوداً ۵ میلیون تومان و قیمت روکش فول زیرکونیا یا قیمت روکش ایمکس که تمام زیبایی است از ۶ میلیون تومان به بالا است که از آنجایی که از جنس IPS E-Max هم می تواند باشد به نام روکش ایمکس نیز شناخته شده است. قیمت روکش  جنس طلا و فول متال هم بسیار بالاتر و خاص می باشد.

در مرکز دندانپزشکی دکتر سمیه ابراهیم گل کلیه خدمات دندانپزشکی اعم از لمینت دندان، کامپوزیت، بلیچینگ دندان و … با استفاده از جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی و تکنولوژی روز دنیا انجام می‌گردد. همچنین کلیه خدمات و درمان های زیبایی مانند لمینت دندان با بهره گیری از پیشرفته ترین متد ها و روش های درمانی انجام می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۰۸۲۹۴۱ و ۸۶۱۲۸۹۹۶ تماس بگیرید.

منبع: سایت دکتر سمیه ابراهیم گل

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.