تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1401 - 16:57
440 بازدید
کد خبر : 368

مهندس حسین کنعانی

دیوار برشی فولادی

دیوار برشی فولادی

این دیوارها یک نوع سیستم بار بری جانبی هستند .که به دلیل رفتار مناسب و جذب انرژی ، ضریب رفتار بالا ، شکل پذیری مطلوب و سختی جانبی زیاد و انتقال سریع نیرو به سازه (فنداسیون) در طراحی سازه های بتنی و فولادی مورد استفاده می شود. در ساختمان های فولادی دیوار برشی به دو

این دیوارها یک نوع سیستم بار بری جانبی هستند .که به دلیل رفتار مناسب و جذب انرژی ، ضریب رفتار بالا ، شکل پذیری مطلوب و سختی جانبی زیاد و انتقال سریع نیرو به سازه (فنداسیون) در طراحی سازه های بتنی و فولادی مورد استفاده می شود. در ساختمان های فولادی دیوار برشی به دو صورت بتنی و فولادی طراحی می شود.

دیوار برشی فولادی (  steel shear wall  )

سختی جانبی در دیوار برشی فولادی نسبت به سیستم مهار بندی و سایر سیستم های باربری بیشتر بوده و یکی از بهترین سیستم های باربر جانبی می باشد ، که در مقابل بارهای جانبی (زلزله و باد) از خود رفتار خوبی نشان می دهد. و این سیستم در مناطق لرزه خیز مورد استفاده قرار می گیرند.
رفتار جانبی این دیوار ها همراه با دو ستون مجاور و تیرهای فوقانی و تحتانی مشابه تیر ورق قائم و طره ای می باشد ، که مقاومت آن در برابر برش و مقابله با لنگر در برابر بارهای جانی زیاد است.
این دیوار ها از ورق های نازک فولادی ساخته می شوند ، که این ورق های ساخته شده از فولاد (صفحه دیوار) به اجزای افقی و قائم پیرامون خود (تیر و ستون ) متصل می شوند. تیر ها و ستون های کنار این صفحه المان های مرزی این دیوار برشی محسوب و کلیه اجزای مرزی با اتصالات گیر دار به هم متصل شده ، که این اتصالات گیر دار قادر به تحمل لنگر پلاستیک در المان مرزی می باشند .

دیوار برشی فولادی
این صفحات با توجه به جزئیات طراحی و در کارخانه برش داده شده ، که محل درزها با جوش نفوذی پر می گردد . در صورت وجود اتصالات و سخت کننده ها روی ورق جان نصب شده و به همراه المان های مرزی(تیر و ستون) به کارگاه منتقل و اتصال این اجزا به یکدیگر در محل به صورت پیچی و جوشی انجام می شود.

انواع دیوار برشی

  1.  دیوار برشی بدون سخت کننده
  2.  دیوار برشی با سخت کننده
  3.  دیوار برشی مرکب(ترکیب بتن و فولاد)
  4.  دیوار برشی سوراخ دار
  5.  دیوار برشی کوپله

مزایای استفاده از دیوار برشی فولادی

استفاده از این نوع دیوار ها باعث کاهش وزن ساختمان و در نتیجه موجب کاهش فولاد مصرفی در سازه و اقتصادی بودن سازه می گردد.

  •  مقاومت لرزه ای بالا به علت پیوستگی
  •  شکل پذیری و جذب انرژی بالا و انتقال سریع به سازه
  •  سرعت اجرا بالا و اجرای آسان
  •  استفاده از مصالح متداول

معایب دیوار برشی

  • امکان کمانش و تاب برداشتن صفحات در ضامت کم ورق فولادی.
  • برای سازه های بلند مرتبه در کنترل تغییر مکان جانی ( دریفت) محدودیت هایی وجود دارد.
  • نیاز به تدابیر ویژه در برابر حریق می باشد.
  • تامین برخی از الزامات AISC341 سخت می باشد.

المان مرزی دیوار برشی

الزامات دیوار برشی فولادی در آیین نامه AISC341-10 ، AISC360-10 و مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ویرایش پنجم (۱۴۰۱) آورده شده است ، که این دیوار های برشی با سخت کننده و بدون سخت کننده و با الزامات ویژه بررسی و هر کدام عمل کرد لرزه ای متفاوتی را دارا می باشند و با توجه به اهمیت پروژه ، محدویت های معماری و لرزه ای طراحی و اجرا می شوند.

فایل مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ویرایش پنجم

سخن پایانی

این سیستم بار بر جانبی یکی از بهترین سیستم های باربر جانبی بوده و در زلزله ژاپن و آمریکا عمل کرد خوبی از خود نشان داده و مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم در بازسازی و مقاوم سازی سازه ها، نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
دیوار برشی فولادی با توجه به پیوستگی و شکل پذیر بودن باعث جذب انژری و انتقال سریع آن به سازه (فنداسیون) شده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر از سایر سیستم های باربر می باشد. این سیستم در کشورهایی با لرزه خیزی زیاد مانند ژاپن و آمریکا مورد استفاده بیشتر می باشد.

من حسین کنعانی در کنار شما هستم تا تجربیات خود را در زمینه اجرا و ساخت ساختمان با شما به  اشتراک بزارم تا در بالا بردن سطح کیفیت ساخت و ساز با هم سهیم باشیم.

امیدوارم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد.

حرفه ای باشیم ، حرفه ای اجراکنیم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.