تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردین 1402 - 16:18
412 بازدید
کد خبر : 445

مهندس حسین کنعانی

صفر تا صد اجرای استخر 

صفر تا صد اجرای استخر 

باید توجه داشته باشیم که استخر را باید به اصولی ترین روش اجرا کنیم، تا کاربر در طول دوره بهره برداری دچار مشکل نشود و آسایش و رفاه کامل را داشته باشد و با اجرای غیر اصولی هزینه اضافی به پروژه تحمیل نشود . در این مقاله به   اجرای صفر تا صد اجرای استخر خواهیم

باید توجه داشته باشیم که استخر را باید به اصولی ترین روش اجرا کنیم، تا کاربر در طول دوره بهره برداری دچار مشکل نشود و آسایش و رفاه کامل را داشته باشد و با اجرای غیر اصولی هزینه اضافی به پروژه تحمیل نشود . در این مقاله به   اجرای صفر تا صد اجرای استخر خواهیم پرداخت.

 آموزش صفر تا صد اجرای استخر

در صورت اجرای غیر اصولی قالب بندی استخر در مواردی دیده شده که کاربر مجبور به تخریب و نوسازی استخر شده است . در این مقاله به اجرا استخر از جانمایی تا آب گیری  و صفر تا صد اجرای استخرمی پردازیم.

کاسه استخر

اولین مرحله اجرای استخر جانمایی استخر می باشد ، که استخر ها معمولا در فضای باز و یا در فضای بسته اجرا می شوند.
در مواردی که استخر در فضای بسته ساختمان اجرا می شود، باید با مهندس سازه از مرحله فنداسیون هماهنگی لازم را داشته باشیم تا استخر تداخلی با فنداسیون نداشته باشد و با توجه به محل قرار گیری استخر مهندس محاسب فنداسیون را طراحی کند.
در این مرحله با توجه به حجم کاسه و ابعاد استخر مهندس محاسب آن را محاسبه و نقشه های اجرایی را طراحی و جهت اجرا به مجری تحویل می دهد.

آرماتور بندی استخر

کاسه استخر باید مسلح و با دو شبکه میلگرد اجرا شود که طراح نمره میلگرد مصرفی ، فواصل بین شبکه ها ، ضخامت کف و بدنه استخر و نقشه های اجرایی را در اختیار ما قرار می دهد . توجه داشته باشیه که قطع میلگرها باید در نقطه ای باشد که فشارهیدرولیکی آب در آن نقطه کمترین حالت ممکن باشد.

در مرحله آرماتور بندی باید به گونیا بودن کاسه استخر و شاغول بودن قالب ها بعد از قالب بندی دقت داشته باشیم و قالب ها را باید به صورت متقابل با هم مهار و به تعداد کافی مهار کرده باشیم که هنگام بتن ریزی قالب ها جابجا و یا در نروند.

بتن ریزی کف استخر

 آموزش صفر تا صد اجرای استخر

با توجه به نقشه ها کاور بتن و عیار بتن مشخص شده است. نحوه بتن ریزی کف استخر به دو روش انجام می شود؛ در روش اول کف و بدنه استخر با هم بتن ریزی می شود و در روش دوم که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد ، اول کف کاسه استخر بتن ریزی و سپس بدنه استخر را بتن ریزی می شود.

که در روش دوم برای جلوگیری از نشت آب از بین درز اجرایی بتن باید از نوار واتر استاپ استفاده کنیم (که این نوار در آب بندی استخر تاثیر دارد)
توجه داشته باشیم که در هنگام بتن ریزی باید داخل بتن از افزودنی های مجاز استفاده کنیم. که با افزودن ژل میکروسیلیس بتن را مقاوم و تا حدودی آب بند می کنیم.

سیمان کاری و لیسه کشی استخر

بعد از باز کرن قالب ها ما باید کاسه استخر را مجدد گونیا و شاغول کنیم که با کرم بندی بدنه و سیمان زنی این کار را انجام می دهیم.

صفر تا صد اجرای استخر و قالب بندی استخر
اگر استخر ما به روش سریز باشد باید سریز استخر در هر چهاروجه با هم در یک تراز باشد که هنگام سرریز آب از هر طرف به صورت مساوی سرزیز شود.

برای سیمان کاری باید از ماسه دو بار شور استفاده شود. برای افزایش چسبندگی ملات به بدنه استخر و افزایش مقاومت ملات باید از چسب و افزودنی داخل ملات استفاده شود.
بعد از سیمان زنی ، سطح کار را باید لیسه ای و پرداخت کنیم. در این مرحله در ملات از مواد نانو یا چسب های مخصوص آب بندی استخر استفاده می شود که با توجه به روش آب بندی و متریال مورد استفاده باید دستورالعمل های شرکت های سازنده را رعایت کنیم.

آب بندی استخر

صفر تا صد اجرای استخر

آبندی استخر فقط یک مرحله و یا در مرحله پایانی نیست ، همین طور که مطالعه کردید از مرحله بتن ریزی تا سیمان کاری و لیسه کشی آب بندی استخر باید انجام شود و هر یک از مراحل تکمیل کننده مرحله قبلی خود می باشد.

نکته : بعد از لیسه کشی برای اطمینان بیشتر بعد از خشک شدن ملات می توانیم با استفاده از مواد نانو با قلم مو یا غلطک دو دست به صورت چپ و راست کف و بندی استخر را یک لایه بپوشانیم.

تست آب بندی استخر

بعد از انجام مراحل بالا نوبت تست آب بند بودن استخر می باشد. با آب گیری استخر به مدت دو هفته استخر را مورد آزمایش قرار می دهیم. در این مرحله امکان جذب آب ، تبخیر سطحی آب با توجه به فصل گرما یا سرما ، سر پوشیده یا سر باز بودن استخر در تبخیر اب و کم شدن آب استخر موثر می باشد.

نکته : بعد از آب گیری سطح آب گیری را علامت گذاری می کنیم بعد از دو هفته(مدت زمان تست ) دوباره آب گیری تا علامت را انجام می دهیم ، تو این مرحله اگر آب بالا تر از علامت باشد آب بندی استخر به بهترین حالت ممکن انجام شده و استخر آماده کاشی کاری می باشد.

من حسین کنعانی در کنار شما هستم تا تجربیات خود را در زمینه اجرا صفر تا صد اجرای استخر و ساخت ساختمان با شما به اشتراک بزارم، تا در بالا بردن سطح کیفیت ساخت و ساز با هم سهیم باشیم.

امیدوارم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد.

حرفه ای باشیم ، حرفه ای اجراکنیم

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

علی چهارشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰:۱۲

با تشکر از مطالب سایت اتاق تجارت