تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1402 - 1:41
186 بازدید
کد خبر : 20645

طرح ترافیک تهران

طرح ترافیک تهران

طبق تصمیمات شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، از تاریخ ۱ مهرماه ۱۴۰۲ لغایت ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ساعات اجرای طرح ترافیک از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۷:۰۰ به ۶:۳۰ الی ۱۸ تغییر کرده است. ساعت طرح ترافیک تهران ۱۴۰۲ شهروندان تهرانی که قصد ورود به مناطق محدوده طرح ترافیک را دارند، باید روز ورود

طبق تصمیمات شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، از تاریخ ۱ مهرماه ۱۴۰۲ لغایت ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ساعات اجرای طرح ترافیک از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۷:۰۰ به ۶:۳۰ الی ۱۸ تغییر کرده است.

ساعت طرح ترافیک تهران ۱۴۰۲

شهروندان تهرانی که قصد ورود به مناطق محدوده طرح ترافیک را دارند، باید روز ورود خود را در سامانه “تهران من” رزرو کنند. همچنین، طرح کنترل آلودگی هوا فقط در روزهای پنجشنبه اجرا می‌شود و از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ به اجرا در می‌آید.

ساعت اجرای طرح ترافیک پایتخت از ۱۵ فروردین

طرح ترافیک تهران

با هم‌زمانی آغاز فعالیت مراکز آموزشی و تغییر ساعت‌های اداری، زمان اجرای طرح ترافیک در شهر تهران از تاریخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ تغییر خواهد کرد.

بر اساس گزارش شهرداری تهران، از تاریخ مذکور، امکان یک‌بار خروج رایگان که پیش از این وجود داشت، لغو شده است. ساکنان مناطق ترافیکی می‌توانند تا قبل از ساعت ۹ صبح از یک‌بار خروج رایگان و بعد از ساعت ۱۶ از یک‌بار ورود رایگان استفاده کنند.

ساعت طرح ترافیک پنج‌شنبه‌ ها در سال ۱۴۰۲

به طبق قانون طرح ترافیک در سال قبل، در سال جاری نیز در روزهای پنج‌شنبه، طرح ترافیک اجرا نمی‌شود. اما خودروهای سواری به طرح کنترل آلودگی هوا که از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۳:۰۰ ظهر به اجرا در می‌آید. هر خودروی تهرانی مجاز است در طول یک فصل (یعنی ۳ ماه کامل)، به مدت ۲۰ روز، تردد رایگان در منطقه مخصوص طرح زوج و فرد یا همان کنترل آلودگی هوا داشته باشد.

جریمه ورود به محدوده‌ ترافیک تهران (۱۴۰۲)

جریمه ورود به طرح در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۰۹ هزار تومان تعیین شده است. این مبلغ نسبت به سال گذشته، با یک افزایش ۱۰ درصدی همراه   بوده است.

لارم است به این نکته اشاره کنیم در صورت ورود به محدوده ترافیکی تهران بدون خرید طرح ترافیک، دو جریمه متفاوت اعمال قانون می‌شوید. یکی به عنوان جریمه راهنمایی و رانندگی که توسط پلیس راهور ثبت می‌شود و دیگری به عنوان جریمه عوارض ترافیکی که توسط شهرداری محاسبه می‌شود. جریمه عوارض ترافیکی جزء بخشی از عوارض سالیانه خودرو به حساب می‌آید و پرداخت و تسویه آن اجباری است.

آیا طرح ترافیک تهران در تعطیلات نوروز نیز اجرا می‌شود؟

محدوده‌ ترافیک تهران در تعطیلات نوروز  اجرا نمی‌شود. تعطیلات نوروز، که شامل ایام عید نوروز و تعطیلات رسمی  است،

طرح ترافیک در روزهای عید نوروز به دلیل کاهش چشمگیر تردد خودروها در تهران، عمدتاً متوقف می‌شود و خیابان‌ها در این روزها به آرامش و خلوتی بی‌نظیری دست پیدا می‌کنند.

محاسبه عوارض محدوده‌های ترافیکی

عوامل موثر در محاسبه نرخ عوارض محدوده‌های ترافیکی مصوبه سال ۱۴۰۲ شامل موارد زیر می باشد‌:

نوع معاینه فنی خودرو

  • برتر
  • معاینه فنی عادی
  • هیبریدی – برقی

محدوده سکونت

  • طرح ترافیک
  • کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق)
  • خارج از محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا

محدوده تردد

  • طرح ترافیک روزهای شنبه تا چهارشنبه (ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸)
  • کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) – روزهای شنبه تا چهارشنبه (ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸) و روزهای پنج‌شنبه (ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳)

ساعات تردد

  • غیر اوج (تردد در ساعات ۱۰:۰۰-۱۶:۰۰)
  • یک سر اوج ( تردد در ساعات ۶:۳۰ تا ۱۰:۰۰ یا ۱۶ تا ۱۸)
  • دو سر اوج (تردد در ساعات ۶:۳۰ تا ۱۰:۰۰ و ۱۶ تا ۱۸)

نتیجه محاسبه عوارض در صورن داشتن معاینه فنی عادی و مجدوده سکونت شما در خارج از محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا و در ساعت تردد یک سر اوج مبلغ ۷۸۸,۴۰۰ ریال می شود

در صورت عدم داشتن “رزرو مجوز روزانه طرح” در زمان تردد به محدوده‌ طرح ترافیک/ عدم وجود موجودی کافی در حساب شهروندی در زمان تردد به محدوده‌ کنترل آلودگی هوا  ،  مبلغ ۱,۱۸۲,۶۰۰ ریال محاسبه می گردد.

 رزرو مجوز روزانه طرح

از ظهر روز چهارشنبه هر هفته، شما می‌توانید مجوز روزانه طرح را برای هفته آینده رزرو کنید. همچنین، در صورت عدم تکمیل ظرفیت مجوز روزانه، شما می‌توانید در همان روزهای هفته‌ای که در آنها هستید، مجوز روزانه را رزرو کنید.

در صورتی که ظرفیت مجوز روزانه تکمیل نشده باشد، شما می‌توانید تا ساعت ۲۴ همان روز، مجوز روزانه را رزرو کنید. بنابراین، اگر به هر دلیلی بدون رزرو تردد کرده‌اید، حتماً باید تا پایان آن روز مجوز را رزرو کنید.

در صورتی که ظرفیت مجوز روزانه به پایان رسیده باشد، امکان رزرو وجود نخواهد داشت و شما مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک نخواهید بود. در صورت تردد بدون مجوز، بیشینه ضرایب محاسبه عوارض برای خودروی شما اعمال خواهد شد و مبلغ ۱.۱۸۲.۶۰۰ ریال از کیف پول شهروندی شما کسر یا به حساب بدهی شما افزوده خواهد شد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.